دوره 15، شماره 12 - ( 11-1394 )                   جلد 15 شماره 12 صفحات 120-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirian J, Safari H, Shirani M, Shabani S. Theoretical and experimental investigation of notch effect on fatigue life of cylindrical HSLA100 steel specimens in rotating bending load. Modares Mechanical Engineering 2016; 15 (12) :113-120
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-4205-fa.html
امیریان جواد، صفری حسام، شیرانی مهدی، شعبانی سعید. مطالعه تحلیلی و تجربی اثر فاق بر عمر خستگی نمونه‌های استوانه‌ای فولاد HSLA100 در بارگذاری خمشی چرخان. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (12) :113-120

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-4205-fa.html


1- دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده:   (5039 مشاهده)
این مقاله به بررسی اثر فاق بر عمر خستگی فولاد "HSLA100 " که عمدتا در صنایع دریایی کاربرد دارد، می‌پردازد. آزمایش‌های تجربی کشش ساده و خستگی بر روی نمونه‌های استوانه‌ای ساده و فاقدار این فولاد انجام شده و مشخصات مکانیکی و هم‌چنین نمودار تنش‌عمر نمونه‌های ساده و فاقدار به دست آمده‌‌‌اند. در این تحقیق به منظور بررسی کامل‌تر اثر فاق و همچنین اندازه هندسی بر روی عمر خستگی نمونه‌ها، دو نوع هندسه فاق و همچنین دو اندازه متفاوت برای نمونه های آزمایش در نظر گرفته شده است. از آزمایش‌های خستگی انجام شده بر‌روی نمونه‌های فاقدار و هم‌چنین از طریق نظریه ضعیف‌ترین عضو ضریب حد خستگی فاق محاسبه شده است. برای محاسبه این ضریب از طریق نظریه ضعیف‌ترین عضو، ابتدا یک مدلسازی اولیه در آباکوس انجام شده و سپس از طریق برنامه‌نویسی میدان تنش در حالت خمشی چرخان به دست آمده است. برای بررسی بهتر ویژگی‌های نظریه ضعیف‌ترین عضو در محاسبه ضریب حد خستگی، این ضریب از روش‌های کلاسیک که براساس منحنی‌های تجربی هستند نیز محاسبه شده و با داده‌های حاصل از آزمایش مقایسه شده است. در نهایت مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی نشان داد که نظریه ضعیف‌ترین عضو دقت بهتری نسبت به روش‌های کلاسیک مورد مطالعه در این تحقیق دارد و به نتایج آزمایش نزدیک‌تر است. علاوه بر این، در نظریه ضعیف‌ترین عضو از نتایج آنالیز المان محدود برای پیش‌بینی ضریب حد خستگی نمونه‌های فاقدار استفاده می‌شود که این امر استفاده از این نظریه در انجام آنالیز خستگی قطعات پیچیده را تسهیل می‌کند.
متن کامل [PDF 604 kb]   (5788 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: خزش، خستگی و شکست
دریافت: 1394/6/3 | پذیرش: 1394/7/14 | انتشار: 1394/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.