دوره 17، شماره 11 - ( 11-1396 )                   جلد 17 شماره 11 صفحات 258-247 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghizadeh H, Navid Chakherlou T. Experimental investigation and numerical simulation of the fatigue behavior of interference fitted specimens subjected to bolt clamping force. Modares Mechanical Engineering 2018; 17 (11) :247-258
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-4239-fa.html
تقی‌زاده هادی، نوید چاخرلو تاج‌بخش. بررسی تجربی و شبیه سازی عددی رفتار خستگی نمونه‌های دارای تداخل تحت نیروی فشاری پیچ و مهره. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (11) :247-258

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-4239-fa.html


1- دانشگاه تبریز
2- هیئت علمی دانشگاه
چکیده:   (3612 مشاهده)
فرآیند تداخل یک تکنیک مؤثر برای بهبود عمر خستگی اتصالات می‌باشد و بصورت گسترده در صنایع مختلف به ویژه هوا-فضا و صنایع خودروسازی برای افزایش عمر خستگی اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر مطالعات انجام گرفته شده در زمینه تداخل بر روی ورق‌های سوراخ باز انجام شده‌اند. این در حالی است که تداخل در عمل برای اتصالات پیچی هم به کار می‌رود که رفتار متفاوتی در مقایسه با اتصالات با سوراخ باز دارند. اهمیت این پژوهش در گسترش دادن به معلومات موجود در زمینه اتصالات تحت تداخل به مرحله‌ی پس از بستن پیچ و مهره می‌باشد در این مقاله تحقیق جامعی بر روی تأثیر تداخل توأم با پیش‌بار اتصال پیچ و مهره بر عمر خستگی ورق سوراخ‌دار بصورت تجربی و عددی انجام شده است. آزمایش‌های خستگی بر روی آلیاژ آلومینیم 7075-T6 انجام شده است و نمودار تنش-عمر برای نمونه‌ها به دست آمده است. توزیع تنش و کرنش اطراف سوراخ نمونه‌های دارای تداخل و پیش‌بار حین اعمال بار دینامیکی طولی با استفاده از یک مدل المان محدود سه بعدی در نرم‌افزار انسیس تحلیل شده است. نتایج به دست از مدل المان محدود برای توجیه مشاهدات تجربی استفاده شده است. توزیع ‌پیش‌تنش ناشی از تداخل و باز توزیع آن پس از اعمال نیروی فشاری به دست آمده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که اعمال نیروی فشاری پیچ و مهره بر روی نمونه‌های دارای تداخل باعث افزایش عمر خستگی نمونه‌ها شده است. بیشترین بهبود عمر در نمونه‌های تحت پیش‌بار 3409 و 6818 نیوتن بترتیب 2.5 و 7 برابر نمونه‌های تداخل می‌باشد.
متن کامل [PDF 1455 kb]   (6034 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: خزش، خستگی و شکست
دریافت: 1396/5/31 | پذیرش: 1396/7/17 | انتشار: 1396/8/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.