دوره 15، شماره 6 - ( 6-1394 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 230-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shojaeefard M H, Mirzaei A, Abedinejad M S, Yassi Y. Numerical study of different models of an Agnew micro hydro turbine. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (6) :221-230
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-4394-fa.html
شجاعی فرد محمدحسن، میرزائی عمار، عابدی نژاد محمد صادق، یاسی یوسف. بررسی کارآیی مدلهای مختلف در شبیه سازی عددی عملکرد یک میکرو توربین آبی اگنیو. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (6) :221-230

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-4394-fa.html


1- استاد دانشکده مهندسی مکانیک و رئیس دانشکده مهندسی خودرو
2- دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران
3- پزوهشکده مهندسی مکانیک سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
چکیده:   (4915 مشاهده)
در این مطالعه، شبیه‌سازی سه‌بعدی جریان سیال گذرنده از یک میکرو‌توربین جریان محوری اگنیو بررسی شده است. این توربین که در آزمایشگاه ماشینهای آبی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی نصب شده، برای تولید توان در مقیاس یک کیلووات طراحی شده است. شبیه سازی عددی در نرم افزار انسیس سی‌اف‌اکس نسخه دوازده انجام شده و نتایج آن با داده‌های تجربی اعتباردهی شده است. چهار شبکه محاسباتی مختلف به کمک روش شاخص همگرایی شبکه مورد ارزیابی قرار گرفته تا استقلال حل از شبکه بررسی شود. در شبیه‌سازی‌ها، از صفحه اختلاط جهت انتقال آشفتگی جریان از دامنه دوار پره‌ها به دامنه ساکن لوله مکش استفاده شده است که در آن اغتشاشات در راستای محیطی میانگین‌گیری می‌شوند. برای اعتباردهی شبیه‌سازی عددی، تاثیر نحوه مدلسازی آشفتگی جریان با انتخاب چند مدل مختلف بررسی شده است. از آنجا که مقدار شدت آشفتگی جریان به روش تجربی ممکن نیست، چند مقدار برای آن در نظر گرفته شده است و نتایج نشان می‌دهد که مقدار شش درصد برای شدت آشفتگی جریان ورودی به توربین، نزدیکی بیشتری با داده‌های تجربی دارد. همچنین با انتخاب چهار طرح مختلف، تاثیر گسسته‌سازی معادلات بررسی شد که به دلیل دقت مناسب و حجم محاسبات، طرح دقت بالا برای انجام شبیه سازی عملکرد توربین اگنیو انتخاب شد. پس از تعیین نحوه مدلسازی آشفتگی، مقدار آشفتگی در ورودی و نحوه گسسته سازی معادلات، شبیه سازی کل توربین اگنیو انجام شده و نمودارهای راندمان توربین بدست آمده است. خطاهای آزمایش و اختلاف نتایج شبیه‌سازی با داده‌های تجربی نیز بررسی شده است که بیانگر توافق مناسبی می‌باشد.
متن کامل [PDF 494 kb]   (5921 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: ماشینهای سیالاتی
دریافت: 1393/12/13 | پذیرش: 1394/1/16 | انتشار: 1394/2/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.