دوره 16، شماره 11 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 11 صفحات 123-134 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parhizkar H, Ebrahimi A, Lekzian E. Applying a DSMC Solver to Explore the Effects of Heater Plates/Wall Heating in Microthruster. Modares Mechanical Engineering. 2017; 16 (11) :123-134
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-4474-fa.html
پرهیزکار حمید، ابراهیمی اصغر، لکزیان الیاس. استفاده از یک حلگر دی‌اس‌ام‌سی به منظور بررسی اثرات صفحات/دیواره‌های پیش‌گرم در میکروتراستر. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (11) :123-134

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-4474-fa.html


1- استادیار دانشگاه مالک اشتر مجتمع دانشگاهی هوافضا
2- استادیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر ، تهران
3- دانشجوی دکتری، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر، تهران
چکیده:   (3604 مشاهده)
در پژوهش حاضر یک حلگر دی‌اس‌ام‌سی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اثرات افزایش دمای دیواره‌ها و جایگذاری صفحات پیش‌گرم را بر پارامترهای عملکردی سیستم‎‌های میکروپیشرانش مورد بررسی قرار دهد. حلگر با استفاده از عدد نادسن موضعی که بر مبنای گرادیان تغییرات خواص سیال است، رژیم جریان پیوسته و رقیق را مجزا می‌نماید. شرایط مرزی ورودی و خروجی بر اساس روش مشخصه‌ها تعیین می‌شود. به منظور تضمین دقت شبیه‌سازی‌، ابعاد سلول‌ها، تعداد ذرات در هر سلول و مطالعه شبکه انجام می‌گیرد. سه سیستم میکروپیشرانش مورد بررسی قرار می‌گیرد. در هر سه نوع، سیستم، شامل یک کانال و یک نازل همگرا-واگرا است. سیستم اول یک میکروپیشرانش گاز سرد، سیستم دوم یک میکروپیشرانش با دیواره‌های کانال پیش‌گرم و سیستم سوم یک میکروپیشرانش حاوی صفحات پیش‌گرم در داخل کانال است. سیستم اول به عنوان حالت مرجع درنظر گرفته می‌شود و دوسیستم دیگر با آن مقایسه می‌شوند. در میکروتراستر دوم، افزایش دمای دیواره‌ها باعث افزایش سرعت جریان خروجی و ضربه مخصوص می‌شود. در سیستم سوم صفحات پیش‌گرم منجر به افزایش دمای جریان پایین دست شده و ضربه مخصوص نیز افزایش می‌یابد. مقدار تراست برای سیستم سوم به دلیل کاهش قابل ملاحظه دبی جرمی کاهش می‌یابد در حالیکه دبی جرمی میکروپیشرانش نوع دوم نسبت به نوع سوم کمتر کاهش پیدا می‌کند و تراست آن در مقایسه با سیستم اول و سوم افزایش می‌یابد. بنابراین میکروپیشرانش دوم پارامترهای عملکردی بالاتری نسبت به بقیه دارد. همچنین مشاهده می‌شود که افزایش دمای دیواره‌ها در تراستر نوع دوم باعث کاهش حساسیت نیروی پیشران و ضربه مخصوص به افزایش دما می‌شود.
متن کامل [PDF 721 kb]   (1685 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: روش بولتزمن شبکه ای
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA