دوره 15، شماره 12 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 12 صفحات 279-286 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zargar O, Masoumi A, Ashoori M R. A conceptual model for the dynamical analysis of vehicle wheelhouse in the early stage of design. Modares Mechanical Engineering. 2016; 15 (12) :279-286
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-495-fa.html
زرگر امید، معصومی ابوالفضل، آشوری محمد رضا. ارائه یک مدل مفهومی برای تحلیل رفتار دینامیکی سرشاسی خودرو در مرحله اولیه طراحی. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (12) :279-286

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-495-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران دانشکده مهنذسی مکانیک
2- دانشیار پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران دانشکده مهندسی مکانیک
3- دانشیار دانشگاه سمنان دانشکده مهندسی مکانیک
چکیده:   (2653 مشاهده)
امروزه در صنعت خودرو سازی از محاسبات مهندسی به کمک رایانه(CAE) برای بهبود عملکرد نویز و ارتعاشات خودرو استفاده بسیار زیادی می‌شود. پیچیدگی بسیار زیاد بدنه خودرو، باعث می‌گردد مدل‌های محاسبات مهندسی به کمک رایانه بسیار پیچیده شده و این امر بهینه‌سازی مدل پیشرفته را بسیار دشوار می‌نماید. مدل‌سازی مفهومی می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی جهت پوشش دادن به محدودیت‌های ذکر شده باشد. با کمک مدل مفهومی می‌توان خصوصیات دینامیکی سازه خودرو شامل فرکانس‌های طبیعی و شکل مودها را در مرحله اولیه طراحی و با حجم محاسبات بسیار کم مورد مطالعه قرار داد. بدین منظور یک مدل مفهومی توسعه داده شده برای سازه سرشاسی مدنظر ارائه شد. مدل مفهومی توسعه داده شده با استفاده از تیرهای معادل برای اعضاء تیرمانند در سازه و پنل‌های اصلی، ساخته شده است. هم‌چنین قابلیت اطمینان مدل‌ ساخته شده به کمک نتایج تحلیل دینامیکی مدل المان محدود پیشرفته و همچنین آزمایش‌های تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت. دو معیار مقایسه‌ای فرکانس-های طبیعی و شکل مودهای متناظر برای اعتبارسنجی استفاده شده است. نتایج حاصله حاکی از همبستگی نتایج مدلسازی و آزمایش تجربی در محدوده فرکانس‌های پایین دارد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که مدل‌سازی مفهومی توسعه داده شده در این پژوهش ابزاری بسیار قوی و موثر برای شناسایی و بهبود مشخصات دینامیکی اصلی سازه خودرو در مرحله اولیه طراحی می‌باشد..
متن کامل [PDF 807 kb]   (1985 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: ارتعاشات
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA