دوره 17، شماره 12 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 12 صفحات 523-530 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shadmani S, Mousavi Nainiyan S M, Mirzaei M, Ghasemiasl R, Pouryoussefi G. Experimental Study of Flow Control Over an Ahmed Body Using Plasma Actuator. Modares Mechanical Engineering. 2018; 17 (12) :523-530
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-4992-fa.html
شادمانی شهاب، موسوی نائینیان سید مجتبی، میرزایی مسعود، قاسمی اصل رامین، پوریوسفی غلامحسین. تحلیل تجربی کاهش نیروی پسا حول یک جسم احمد با استفاده از عملگر پلاسمایی. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (12) :523-530

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-4992-fa.html


1- گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
2- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، تهران، ایران
3- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
چکیده:   (1430 مشاهده)
در پژوهش‌های آیرودینامیک خودرو، جسم احمد یک مدل استاندارد از انواع وسایل نقلیه جاده‌ای است که جریان‌های بازگشتی در انتهای آن سهم عمده‌ای در نیروی پسا وارد بر مدل دارد. در این مقاله تأثیر عملگر پلاسمایی در کنترل جریان حول یک جسم احمد با زاویه سطح شیب‌دار پشتی °25 در سرعت‌ جریان آزاد 10 متر بر ثانیه مورد تحلیل تجربی قرارگرفته است. با نصب عملگر پلاسما بر روی لبه ابتدایی سطح شیب‌دار پشت مدل، در حالت‌های تحریک پایا و ناپایا، به‌ وسیله دستگاه مبدل فشار توزیع فشار بر روی سطوح شیب‌دار و عمودی پشت مدل بدست آمد. سپس با استفاده از لودسل نیروی پسا اندازه‌گیری و در نهایت با تزریق دود جریان عبوری از ناحیه انتهای مدل مرئی سازی گردید. نتایج حاصل از توزیع فشار و مرئی سازی نشان داد با اعمال تحریک پلاسما لایه برشی جداشده از روی لبه سطح شیب‌دار پشتی به سطح نزدیک شده و متعاقباً ناحیه گردابه پشت مدل کوچک می‌شود. در حالت تحریک ‌پایا تغییرات الگوی جریان محسوس تر بوده و میزان کاهش نیروی پسا حدود 7.3% است، درحالی‌که این میزان در حالت تحریک ناپایا حدود 5% است.
متن کامل [PDF 1468 kb]   (1715 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA