دوره 11، شماره 3 - ( 1390 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 43-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee M. On the Effects of Passenger Seat Characteristics on the Ride Comfort of a Vehicle Under the Random Excitation. IQBQ. 2011; 11 (3) :43-55
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5906-fa.html
رضائی موسی، ارغند حسام الدین، ترقی اسکویی امین، فتحی محسن. تأثیر مشخصه‌های ارتعاشی صندلی بر راحتی سفر در خودروی سواری تحت تحریک اتفاقی جاده. مهندسی مکانیک مدرس. 1390; 11 (3) :43-55

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5906-fa.html


1- عضو هیئت علمی / دانشگاه تبریز
2- دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه تبریز
چکیده:   (6295 مشاهده)
در این پژوهش با در نظر گرفتن مدل ارتعاشی نصف خودرو با سه درجه آزادی، تأثیر پارامترهای مؤثر بر مشخصه‌های آماری پاسخ بدنه خودرو و صندلی سرنشین به تحریک جاده، شامل سرعت خودرو، فاصله محور به محور چرخ‌ها و پارامترهای ارتعاشی صندلی مورد بررسی قرار گرفته است. در تحقیقات پیشین از مدل دو درجه آزادی نصف خودرو برای تحلیل ارتعاش خودرو تحت ورودی اتفاقی جاده استفاده شده است که در آن، مطالعه ارتعاشات صندلی سرنشین و راحتی سفر امکان‌پذیر نیست. بدین منظور درجه آزادی مربوط به صندلی سرنشین به مدل ارتعاشی خودرو اضافه شده است و یک رابطه تحلیلی برای تقریب چگالی طیف توان واقعی جاده از نوع بزرگراه به‌عنوان طیف تحریک ارائه شده و مشخصه‌های آماری پاسخ و ریشه میانگین مربعات پاسخ شتاب بدنه خودرو و صندلی بررسی شده است. سپس با در نظر گرفتن مشخصه‌های ارتعاشی خودروی سمند و با اعمال تابع چگالی طیف توان پیشنهادی، تأثیر سرعت خودرو، فاصله محور به محور چرخ‌ها و پارامترهای ارتعاشی صندلی سرنشین بر ریشه میانگین مربعات پاسخ شتاب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که محدودۀ تغییرات پاسخ بدنه خودرو و پاسخ صندلی سرنشین کاملاً متفاوت است و با انتخاب مناسب پارامترهای ارتعاشی صندلی می‌توان راحتی سفر را بهبود بخشید.
متن کامل [PDF 1142 kb]   (2210 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: انرژی خورشیدی و تشعشع
دریافت: ۱۳۹۰/۴/۲ | پذیرش: ۱۳۹۰/۸/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۰/۸/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code