دوره 15، شماره 6 - ( 6-1394 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 189-179 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosazadeh H, Ghadiri B, Zarifian P. Variable Thickness Supersonic Airfoil Post flutter With plunging and pitching free play and Non-linear Damping and Stiffness. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (6) :179-189
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-5930-fa.html
موسی زاده حمید، قدیری دهکردی بهزاد، ظریفیان پوریا. تحلیل پسا فلاتر بالک دوبعدی مافوق صوت با ضخامت متغیر با اثرات لقی، سفتی و میرایی چرخشی و انتقالی غیرخطی. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (6) :179-189

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-5930-fa.html


1- تربیت مدرس
2- استادیار دانشگاه تربیت مدرس
3- امیر کبیر
چکیده:   (5301 مشاهده)
با توجه به اهمیت بال و بالک در سیستم‌های هوافضایی مافوق و کاربرد آن‌ها در پایداری و کنترل و پرواز، بررسی پایداری آیروالاستیک آن‌ها در جریان مافوق صوت دارای اهمیت و کاربرد فراوان است. در تحقیق حاضر مدل بالک مافوق صوت دوبعدی به‌صورت کاملا غیرخطی در بخش سازه و آیرودینامیک فرض شده است. سازه بالک با سفتی و میرایی غیرخطی پیچشی و انتقالی به ترتیب از مرتبه 3 و 2 و لقی حرکت پیچشی و انتقالی، به‌صورت ترکیبی فرض شده است. یک ترکیب سازه‌ای کاملا غیرخطی با اثر میرایی غیرخطی که برای اولین مرتبه مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصل دارای نکات مهم و قابل توجهی است که مورد مطالعه قرار گرفته است. همین‌طور، مدل آیرودینامیک پیستون مرتبه 3 غیرخطی برای شبیه‌سازی جریان مافوق صوت اطراف بالک فرض شده است. معادلات غیرخطی حاکم براساس اصل همیلتون و با استفاده از انرژی جنبشی و پتانسیل و کارمجازی مربوط به بالک دوبعدی تعیین شده است. بعد از انتقال معادلات در فضای حالت، با استفاده از روش رانگ-کوتای مرتبه 4 برای تعیین رفتار آشوبناک و سیکل محدود بالک، حل شده‌اند. بالک با سفتی غیرخطی پیچشی، با افزایش سرعت، کاملا رفتار نرم شونده نشان داده است. اما، با حضور سفتی انتقالی، رفتار سازه برای سرعت‌های پایین‌تر سخت شونده است. اثر لقی پیچشی و انتقالی در رفتار پسا فلاتر بالک بسیار پیچیده است و بطور کلی در سرعت‌های کم باعث افزایش ناپایداری شده است. همین‌طور، افزایش سرعت باعث کاهش اثر میرایی در رفتار پسا فلاتر بالک شده است.
متن کامل [PDF 940 kb]   (4318 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا-فضا
دریافت: 1393/10/8 | پذیرش: 1393/12/6 | انتشار: 1394/2/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.