دوره 15، شماره 10 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 10 صفحات 1-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bozorgasareh H, Kazemipour A, Afshin H, Farhanieh B. Numerical Investigation of Fire Spread from a Fire Source to a Near Body in a Tunnel. Modares Mechanical Engineering. 2015; 15 (10) :1-11
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5958-fa.html
بزرگ‌عصاره حمیدرضا، کاظمی‌پور علی، افشین حسین، فرهانیه بیژن. مطالعه عددی پدیده گسترش آتش‌سوزی از یک منبع آتش به جسم مجاور در تونل. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (10) :1-11

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5958-fa.html


1- دانشجوی فارغ التحصیل/دانشگاه صنعتی شریف
2- دانشجوی دکترا/دانشگاه صنعتی شریف
3- عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک/دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (2612 مشاهده)
در مطالعه حاضر، انتقال آتش از یک جسم به جسم دیگر در یک تونل و پدیده‌های فیزیکی حاکم بر آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. روش تحقیق به صورت عددی است و از نرم‌افزار متن‌باز شبیه‌ساز دینامیک آتش استفاده می‌شود. دو جسم از جنس چوب با ابعادی نزدیک به ابعاد یک خودرو در تونلی به طول 40 متر با تهویه اجباری به صورت طولی قرار داده می‌شوند و انتقال آتش از جسم اول به جسم دوم بررسی می‌گردد. جهت انتقال آتش به جسم هدف، معیار دمای اشتعال مورد استفاده قرار خواهد گرفت، به گونه‌ای که شروع اشتعال مشروط به رسیدن دمای سطح جسم به مقدار خاصی است که از داده‌های آزمایشگاهی استخراج می‌گردد. با اندازه‌گیری زمان شروع اشتعال جسم دوم، چگونگی تأثیر هر پارامتر آشکار می‌گردد. همچنین با ارائه کانتورها و نمودارهای مختلف، پدیده‌های دخیل در انتقال آتش به‌صورت کمی و کیفی مورد تحلیل قرار می‌گیرند. نتایج نشان می‌دهد که با افزایش سرعت تهویه، زمان انتقال آتش ابتدا افزایش و سپس کاهش می‌یابد که این پدیده به دلیل کارکرد همزمان اثرات خنک‌کنندگی و انحراف پلوم دود می‌باشد. همچنین در نرخ‌های رهایش گرمای کمتر، با افزایش فاصله، زمان اشتعال با نرخ سریع‌تری افزایش می‌یابد. نتایج نشان می‌دهد که اثر کاهش ارتفاع بر کاهش زمان اشتعال در نرخ‌های رهایش کمتر به مراتب شدیدتر است. همچنین، اثر تغییر شیب تونل در سرعت‌ تهویه بالا به دلیل غالب شدن سرعت تهویه اجباری و افزایش عدد فرود، چندان محسوس نیست. برای تأیید کارایی مدل عددی به کار گرفته شده، اعتبارسنجی با کارهای تجربی نیز ارائه می‌گردد.
متن کامل [PDF 852 kb]   (1496 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA