دوره 17، شماره 6 - ( 6-1396 )                   جلد 17 شماره 6 صفحات 22-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidarinejad G, Shoaei M. Investigation of the effect of mid-tunnel shaft geometry on dispersion of the pollutant in environment. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (6) :13-22
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6039-fa.html
حیدری نژاد قاسم، شعاعی مژده. بررسی اثر هندسه دودکش‌ میان تونلی بر نحوه پخش آلاینده‌ در محیط بیرونی. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (6) :13-22

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6039-fa.html


1- تهران، بزرگراه جلال آل احمد، استاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک، اتاق 317
2- دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (4452 مشاهده)
در سال‌های اخیر افزایش آلودگی و ترافیک در شهرها، باعث گسترش حمل و نقل زیرزمینی شده است. یک روش‌ مرسوم برای تهویه تونل‌های شهری، ساخت دودکش‌های میان تونلی است. این دودکش‌ها عموماً در مناطق پر تراکم شهری قرار دارند و آلاینده‌های خروجی آن‌ها می‌تواند برای ساکنین ساختمان‌های مجاور خطرناک باشد. هندسه این دودکش‌ها تاکنون بر اساس سلیقه و تنها با هدف رعایت الزامات استانداردها برای هوای داخل تونل، تعیین می‌شود. در این مقاله برای اولین بار، نحوه پخش آلاینده‌های خروجی از هندسه‌های مختلف و متداول دودکش‌های میان تونلی با فرض یک ساختمان بلندتر در پایین دست بررسی شده است. نتایج بررسی می‌تواند به طراحی بهتر این دودکش‌ها و ساختمان‌های اطراف برای داشتن هوای سالم‌تر برای ساکنین ساختمان‌ها، کمک کند. بدین منظور شبیه‌سازی‌هایی با اپن‌فوم انجام شده است. در شبیه‌سازی‌ها از روش متوسط‌گیری معادلات ناویر-استوکس و مدل آشفتگی k-ε استفاده شده است. نتایج نشان داد که برای سرعت‌های خروجی یکسان، اثر هندسه مستطیلی و مربعی بر غلظت آلاینده‌ها، بر روی دیوار جلوی وزش باد، به اندازه ضلع عمود بر جریان بستگی دارد. برای سرعت خروجی کمتر از 6 متر بر ثانیه، حضور ساختمان پایین دست مانع از پخش آلاینده‌ها در ارتفاع بالاتر شده و مقدار آلاینده‌ها 100 درصد افزایش می‌یابد و برای سرعت‌های خروجی بیشتر از 6 متر بر ثانیه، افزایش سرعت، تغییر کمتری در مقدار غلظت در ارتفاعات پایینی دارد. همچنین نتایج نشان داد که سرعت خروجی آلاینده‌ها نسبت به شکل هندسی، اثر بیشتری بر پخش آلاینده‌ها دارد و با افزایش سرعت میزان این اثرگذاری کاهش می‌یابد
متن کامل [PDF 1700 kb]   (6174 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: 1396/1/27 | پذیرش: 1396/2/3 | انتشار: 1396/2/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.