دوره 17، شماره 4 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 61-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi A R, Moazam M A, Honarpisheh M. Application of CVN and 3-point bending in determination of critical fracture toughness of 46E2 and 60E1 rails. Modares Mechanical Engineering. 2017; 17 (4) :61-66
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-6178-fa.html
قاسمی احمدرضا، معظم محمد علی، هنرپیشه محمد. کاربرد روش انرژی آزمون ضربه چارپی در اندازه گیری چقرمگی شکست ریل های 46E2 و 60E1. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (4) :61-66

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-6178-fa.html


1- دانشیار / دانشکده مهندسی مکانیک/ دانشگاه کاشان
2- دانشجوی دکتری
3- عضو هیات علمی
چکیده:   (1848 مشاهده)
اندازه چقرمگی شکست ریل‌ها به عنوان یکی از پارامتر‌های کنترل کیفیت این محصول به شمار می‌آید. چقرمگی شکست در طراحی خطوط،تحلیل عیوب و دیگر موارد رایج در مهندسی مکانیک نیز به عنوان یک مقدار کلیدی مورد نیاز است. هدف این پژوهش معرفی رابطه‌ای برای اندازه‌گیری چقرمگی شکست ماده ریل با کلاس R260 با استفاده از انرژی ضربه چارپی است. برای این منظور ابتدا چقرمگی شکست ریل به روش خمش سه نقطه ای و براساس استاندارد ASTM E399 تعیین شده است. انرژی شکست با استفاده از آزمون ضربه چارپی در دما های مختلف اندازه گیری شده و نشان داده شده است که در محدوده دمایی انجام آزمون ها انرژی شکست تغییر چندانی ندارد، آنگاه ارتباط خواص مکانیکی و شیمایی ماده مورد مطالعه با مقدار انرژی ضربه جذب شده مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین نتایج حاصل از آزمون ضربه با نتایج منتشر شده توسط دیگر محققین مقایسه و ارزیابی شده است. برای ارزیابی بهتر نتایج آزمون‌های کشش تک محوره، تحلیل ترکیب شیمیایی، تحلیل ریزساختار و سختی سنجی نیز انجام شده است. درپایان رابطه ای برای ارتباط انرژی ضربه و چقرمگی شکست معرفی شده و با استفاده از آن چقرمگی شکست ماده ریل های مورد آزمایش در محدوده دمایی انجام آزمون ضربه محاسبه شده است. انطباق نتایج محاسبه شده و نتیجه حاصل از آزمون خمش سه نقطه ای نشان دهنده دقت مناسب رابطه معرفی شده است.
متن کامل [PDF 1287 kb]   (2347 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: خزش، خستگی و شکست
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA