دوره 15، شماره 4 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 195-202 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokouhmand H, Sangtarash F. Experimental and numerical investigation on the effect of dimple on heat exchanger performance and louver effectiveness in multilouvered fin banks. Modares Mechanical Engineering. 2015; 15 (4) :195-202
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-646-fa.html
شکوهمند حسین، سنگتراش فرهاد. بررسی آزمایشگاهی و عددی بکارگیری دیمپل در پره های مولتی لوور بر عملکرد و ضریب اثربخشی پره ها. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (4) :195-202

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-646-fa.html


1- دانشگاه تهران مهندسی مکانیک
2- دانشکده فنی دانشگاه تهران
چکیده:   (2791 مشاهده)
روشهای عددی و تجربی برای بررسی اثر آرایش خطی و زیگزاگی دیمپل ساده بر افزایش انتقال حرارت و اُفت فشار جریان هوای عبوری از مجموعه پره های مولتی لوور بکار گرفته شده اند. شبیه سازی سه بُعدی بر روی یک ردیف از لوورهای ساختار مزبور انجام شده است. شبیه سازی ها در اعداد رینولدز متفاوت صورت گرفته است. نتایج شبیه سازی نشان داد که اضافه کردن دیمپل موجب افزایش انتقال حرارت شده که می توان دلیل آن را وجود منطقه گردش ایجاد شده توسط دیمپل دانست. علاوه بر این، تغییرات پیوسته دما بر روی صفحه لوور با بیشترین دما در دو سر لوور و کمترین دما در وسط لوور مشاهده شده است. همچنین، تفاوت بین این دو نقطه در اعداد رینولدز بالا به خصوص در لوورهای ابتدای بیشتر قابل رؤیت است. بازده و ضریب اثربخشی پره برای ارزیابی عملکرد لوور محاسبه شده است. عملکرد مبدل حرارتی توسط محاسبه ضریب j کلبورن و ضریب اصطکاک فانینگ f ارزیابی شده است. نتایج نشان می دهد که پیاده سازی دیمپلها بر روی صفحه لوور، ضریب j و ضریب f را افزایش می دهد. همچنین نتایج ارائه شده نشان داد که آرایش زیگزاگی در مقایسه با آرایش خطی به طور مؤثری می تواند عملکرد انتقال حرارت را بالا ببرد. نتایج نشان می دهند با به کارگیری دیمپل ضریب عملکرد حرارتی دسته فین و اثربخشی فینها در ازای افزایش قابل قبول افت فشار بالا می رود.
متن کامل [PDF 912 kb]   (2615 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: انتقال حرارت و جرم
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA