دوره 15، شماره 1 - ( 1-1394 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 172-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi S A, Nili Ahmadabadi M, Saghafian M, Sedaghat A. Numerical investigation of magnus wind turbine new blade section performance. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (1) :163-172
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6552-fa.html
کاظمی سید علی، نیلی احمد آبادی مهدی، ثقفیان محسن، صداقت احمد. بررسی عددی عملکرد آیرودینامیکی مقطع جدید پره توربین بادی مگنوس. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (1) :163-172

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6552-fa.html


1- دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده:   (6038 مشاهده)
نسبت ضریب برآ به پسا در پره‌های توربین بادی، از پارامترهای تأثیر گذار در ضریب توان توربین بادی می‌باشد. با توجه به کارآیی توربین‌های بادی مگنوس در سرعت‌های کم وزش باد، این نوع توربین‌ها مورد توجه بسیاری از محققین بوده است. در کار حاضر، هندسه جدیدی برای مقطع پره توربین‌های بادی مگنوس معرفی می‌شود. هندسه معرفی شده، برپایه هندسه تردمیل می‌باشد با این تفاوت که قطر دایره ابتدای آن از قطر دایره انتهای آن بیشتر است. در کار حاضر با قرار دادن این هندسه در معرض جریان هوا با سرعت کم و ایجاد سرعت مماسی روی سطح، تأثیر آن بر ضرایب برآ و پسا به‌ روش عددی بررسی می‌شود. اثر ایجاد سرعت مماسی روی سطح در سرعت‌ها و زوایای حمله مختلف بررسی می شود و با وضعیت سطح بدون سرعت مقایسه می گردد. نتایج نشان می دهد به‌ واسطه سرعت مماسی سطح ، ضرایب برآ و پسا و نسبت این دو ضریب تغییر چشمگیری می یابد. در اثر حرکت مماسی سطح، بیشترین نسبت ضریب برآ به پسا مربوط به زاویه حمله صفر درجه بوده که مقدار آن برابر با 109 می باشد. علاوه بر این، بیشینه نسبت ضریب برآ به پسا در زاویه حمله 5 درجه برابر 81، در زاویه حمله 10 درجه برابر 64 و در زاویه حمله 15 درجه برابر 57 می‌باشد. قابل ذکر است که نتایج این روش جهت تعیین سرعت گردش مناسب سطح، باتوجه به زاویه حمله و سرعت جریان هوای آزاد، برای رسیدن به بیشترین نسبت ضریب برآ به ضریب پسا قابل استفاده خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: اثر مگنوس، توربین بادی، سطوح متحرک
متن کامل [PDF 1152 kb]   (6246 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: 1393/6/15 | پذیرش: 1393/8/5 | انتشار: 1393/9/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.