دوره 17، شماره 11 - ( 11-1396 )                   جلد 17 شماره 11 صفحات 38-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taherian A H, Barati E. A new relation for equalization of load spectrum to a constant amplitude load suitable for fatigue laboratory testing. Modares Mechanical Engineering 2018; 17 (11) :31-38
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6793-fa.html
طاهریان امیرحسین، براتی احسان. ارائه یک رابطه جدید جهت معادل سازی بارگذاری طیفی به یک بارگذاری با دامنه ثابت مناسب جهت انجام تست خستگی. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (11) :31-38

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6793-fa.html


1- مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2- مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، اصفهان، ایران
چکیده:   (6762 مشاهده)
خستگی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده در عمر مفید قطعات و مکانیزم‌ها در صنایع مختلف می‌باشد. از آنجا که بارگذاری واقعی در طی مأموریت یک قطعه یا مکانیزم، به صورت نوسانی بوده و مقدار متوسط و دامنه آن مرتبا تغییر می‌‌کند، تعیین عمر مفید آن قطعه یا مکانیزم طی فرآیند تست بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود. بنابراین نیاز است تا سیکل واقعی به سیکل قابل تست در آزمایشگاه معادل‌سازی شود. در تحقیق حاضر، ابتدا با استفاده از روش‌های موجود در معادل‌سازی سیکل خستگی، روابط معادل‌سازی بارگذاری خستگی بررسی شد. سپس درصد خطای این روابط برای دو ماده پر کاربرد در صنعت هوایی (آلومینیم 7075-T6 و فولاد 4130) با بارگذاری بلوکی محاسبه گردید. مشخص شد که اگرچه در برخی موارد خطا ناچیز و قابل اغماض می‌باشد، اما در برخی دیگر درصد خطا زیاد و غیر قابل اغماض می‌باشد. پس از آن برای کاهش خطا، یک روش جدید برای تعیین تعداد سیکل‌های معادل در تست خستگی با معادل‌سازی بار واقعی و تبدیل آن به بار قابل اعمال در آزمایشگاه پیشنهاد گردید. در این معادل‌سازی، بارگذاری دامنه ثابت به گونه‌ای به دست آمد که میزان آسیب خستگی آن، برابر آسیب بارگذاری اصلی باشد. مشخص شد که رابطه جدید در مقایسه با روابط قبلی دارای دقت بسیار بالاتری می‌باشد. در نهایت با انجام تست‌های خستگی بر روی یک نمونه استاندارد مشخص گردید که روش جدید ارائه شده توانایی پیش‌بینی عمر خستگی را دارا می‌باشد و ماکزیمم خطا حدود 5.5 درصد می‌باشد.
متن کامل [PDF 1097 kb]   (4822 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: خزش، خستگی و شکست
دریافت: 1396/3/12 | پذیرش: 1396/7/7 | انتشار: 1396/8/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.