دوره 18، شماره 3 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 380-388 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodabandeh M, Ghassabzadeh Saryazdi M, Ohadi A. Fixture's clamp layout optimization for sheet metal with initial variation based on ant colony algorithm. IQBQ. 2018; 18 (3) :380-388
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-6846-fa.html
خدابنده میلاد، قصاب زاده سریزدی مریم، اوحدی عبدالرضا. بهینه‌سازی طرح‌بندی کلمپ فیکسچر ورق با انحراف اولیه بر اساس الگوریتم مورچگان. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (3) :380-388

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-6846-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
2- دانشگاه صنعتی امیرکبیر،پژوهشکده فناوری خودرو
چکیده:   (1159 مشاهده)
فیکسچر‌ها نقش قابل ملاحظه‌ای را در مهار ورق‌های فلزی در مرحله مونتاژ ایفا می‌کنند. انعطاف بالای ورق‌های فلزی و تعامل‌ آن‌ها با فیکسچر، بعلاوه وجود انحراف اولیه در ورق‌های پرسکاری شده سبب ایجاد انحراف در محصول نهایی می‌شوند. طرح بندی بهینه نقاط کلمپ در فیکسچر تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش این انحراف و افزایش کیفیت محصول نهایی دارد. از طرف دیگر تعداد کلمپ‌های بکار رفته در فیکسچر بشدت در هزینه‌ی ساخت و نگهداری فیکسچر تاثیر گذار است، افزایش بیش از حد تعداد کلمپ‌ها موجب افزایش هزینه‌ی ساخت و کاهش آن باعث افزایش انحراف در محصول نهایی می‌شود. بنابراین تعداد کلمپ‌ها باید در طراحی بهینه‌ی فیکسچر مورد توجه قرار بگیرد. دستیابی به طرح بهینه برای فیکسچرها به دلیل دشواری در پیش‌بینی رفتار ورق و محدودیت محاسباتی امری چالش برانگیز است. در این مقاله ارتباط میان انحراف اولیه‌ی ورق با انحراف مجموعه‌ی پس از مونتاژ بررسی می‌شود و با ترکیب الگوریتم مورچگان و روش المان محدود به ارائه روشی پرداخته می‌شود که قابلیت بهینه‌سازی موقعیت نقاط کلمپ، با هدف کاهش انحراف مجموعهی پس از مونتاژ و در عین حال کمینه کردن تعداد نقاط کلمپ را دارا می‌باشد. روش ارائه شده برای یک ورق مربعی همراه با انحراف اولیه بکار برده می‌شود و بر اساس تابع هزینه تعریف شده، تعداد و موقعیت بهینه کلمپها تعیین می‌گردد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که کاهش میزان انحراف ورق در فیکسچر منجر به کاهش انحراف مجموعه‌ی پس از مونتاژ می‌شود.
     
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: طراحی، خودرو و تریبولوژی
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code