دوره 15، شماره 12 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 12 صفحات 209-220 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Navabi M, Roozgard P. Nonlinear fault-tolerant flight control for a transport aircraft in presence of actuators fault and failure. Modares Mechanical Engineering. 2016; 15 (12) :209-220
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-7177-fa.html
نوابی محمد، روزگرد پرستو. کنترل غیرخطی تحمل خطای پرواز هواپیمای مسافربری در حضور خطا و شکست عملگرهای کنترلی. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (12) :209-220

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-7177-fa.html


1- استادیار مهندسی هوافضا -دانشکده فناوریهای نوین -دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه شهید بهشتی، مهندسی هوافضا، دینامیک پرواز و کنترل
چکیده:   (13108 مشاهده)
آسیب‌دیدگی عملگرهای کنترلی از عمده دلایل از دست رفتن کنترل هواپیما حین پرواز است. دینامیک هواپیما به شدت تحت تأثیر خطا و شکست اجزای سیستم کنترل پرواز قرار گرفته و در صورت عدم صدور فرمان کنترل اصلاحی توسط کنترلر تحمل خطا، پیامدهای نامطلوبی همچون ناپایداری و کاهش عملکرد سیستم را در پی داشته و سوانح هوایی مرگباری به وقوع خواهد پیوست. این مقاله شامل ارائه‌ یک تکنیک کنترلی تحمل خطا مبتنی بر روش کنترل بهینه غیرخطی با استفاده از معادله‌ی ریکاتی وابسته به حالت است. دو سناریوی خطا و شکست شامل کاهش کارایی الویتور و از مهار خارج شدن ایلرون یک هواپیمای تجاری بزرگ مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد روش بهینه غیرخطی در مقایسه با کنترل بهینه خطی ارزیابی می‌شود. برای نخستین بار است که این تکنیک به عنوان روش کنترلی تحمل خطای پرواز در سطح تحقیقات داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتایج شبیه‌سازی‌ها، اثربخشی رویکرد غیرخطی پیشنهادی را در بازیابی پایداری و حفظ مسیر پروازی به اثبات می‌رساند.
متن کامل [PDF 484 kb]   (4059 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: کنترل
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA