دوره 16، شماره 12 - ( 12-1395 )                   جلد 16 شماره 12 صفحات 290-281 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholipour Feizi M, Nourani V, Mojtahedi A, Barghian M. Evaluating the uncertainties in the semi-rigidity of connections of the pier base to optimization of finite element model updating. Modares Mechanical Engineering 2017; 16 (12) :281-290
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-7892-fa.html
قلیپور فیضی مهدی، نورانی وحید، مجتهدی علیرضا، برقیان مجید. ارزیابی اثر عدم قطعیت در نیمه گیرداری اتصالات اسکله باز ساحلی بر اساس بهینه یابی مساله بروزرسانی مدل المان محدود. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (12) :281-290

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-7892-fa.html


1- دانشجوی دکترا
2- هیات علمی
3- عضو هیئت علمی/دانشگاه تبریز
چکیده:   (4093 مشاهده)
ارزیابی مشخصات و تغییر در خصوصیات مکانیکی سازه‌های مهندسی، مستلزم ردگیری دقیق رفتار دینامیکی این سازه‌ها به منظور شناخت و جلوگیری از آسیب‌های سازه‌ای احتمالی در طول عمر بهره‌برداری آنها می‌باشد. این مهم در ارتباط با قابهای فضایی مورد استفاده در ساخت سازه‌های ساحلی نظیر اسکله‌های باز، به علت قرارگیری در شرایط بارگذاری خاص محیط دریایی، از پیچیدگی و عدم قطعیت بیشتری برخوردار است. از جمله عوامل عدم قطعیت در شناخت عملکرد دینامیکی اسکله‌ها، مربوط به میزان نیمه‌گیرداری اتصالات عرشه به پایه‌ها می‌باشد که با توجه به تمرکز عمده جرم در عرشه تاثیر به سزایی در پاسخ‌های سازه دارد. بنابراین، مطالعه روش‌های جدید کارآمد در شناسایی و ارزیابی دقیق این پارامتر عدم قطعیت، جهت ارتقاء روش‌های بروزرسانی مدل‌های عددی، از اهمیت بالائی برخوردار است. در پژوهش حاضر رفتار مکانیکی مدل یک اسکله ساحلی به صورت عددی و آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفت. آزمایش‌های مربوط به تحلیل مودال تجربی جهت استخراج پاسخ‌های سازه صورت پذیرفت. همزمان، مدل عددی سازه در ANSYS و MATLAB تهیه و براساس آن تحلیل مودال عددی انجام گرفت. سپس بر اساس حل مسئله بهینه‌سازی توسط الگوریتم کلونی مورچگان پیوسته (ACOR) نسبت به بروزرسانی مدل اجزای محدود سازه، با تعیین درصدهای گیرداری اتصالات اقدام گردید. نتایج حاصله مبین صحت فرض عدم گیرداری کامل اتصالات عرشه به پایه‌ها بود. همچنین بر اساس حل مسئله توسط الگوریتم کلونی مورچگان مدل بروزرسانی شده انطباق‌پذیری خیلی بهتری با مدل آزمایشگاهی داشت.
متن کامل [PDF 584 kb]   (5204 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: روش اجزای محدود
دریافت: 1395/6/18 | پذیرش: 1395/8/6 | انتشار: 1395/9/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.