دوره 16، شماره 4 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 383-390 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebizadeh P, Rahimzadeh H, Ahmadi G. Study the thermophoresis effect on the deposition of nano-particles from diesel engine exhaust after the dilution tunnel. Modares Mechanical Engineering. 2016; 16 (4) :383-390
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-792-fa.html
طالبی زاده پویان، رحیم زاده حسن، احمدی گودرز. بررسی اثر نیروی ترموفورتیک بر ته‌نشینی ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل بعد از تونل رقیق‌سازی. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (4) :383-390

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-792-fa.html


1- دانشجوی دکتری/دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2- استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3- استاد/دانشگاه کلارکسون
چکیده:   (2158 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر نیروی ترموفورتیک بر ته‌نشینی ذرات نانو خروجی از اگزوز موتورهای دیزل بعد از تونل رقیق‌سازی به ‌صورت عددی می‌باشد. تونل رقیق‌سازی به‌منظور رقیق کردن گاز خروجی با هدف قابل اندازه‌گیری کردن آلاینده‌های آن توسط دستگاه‌های اندازه‌گیری به کار می‌رود. به دلیل وجود اختلاف دما میان گاز خروجی از تونل رقیق‌سازی و دیواره‌های لوله، نیروی ترموفورتیک علاوه بر دیگر نیروی‌های مؤثر بر ذرات موجب ته‌نشینی ذرات می‌شود. برای مدل‌سازی حرکت ذرات و به دست آوردن میزان ته‌نشینی ذرات از روش اویلری – لاگرانژی استفاده شده است. با توجه به اندازه‌ی ذرات خارج‌شده از اگزوز موتورهای دیزل (از 5 تا 500 نانومتر)، نیروهای پخش برانی، ترموفورتیک، جاذبه و برآ به طور کامل مورد بررسی قرار گرفتند. پس از انجام اعتبار سنجی نتایج، سهم اثرگذاری هر یک از این نیروها در گرادیان‌های دمای مختلف به دست آمد. نتایج نشان داد که با توجه به قطر ذرات مورد بررسی نیروی برانی مهم‌ترین نیرو است که می‌بایست همواره در نظر گرفته شود. نیروی ترموفورتیک حتی با وجود اختلاف دمای کم نیز برای تمامی قطرها اثرگذار بوده و قابل صرف‌نظر کردن نمی‌باشد. بیشترین اثر این نیرو برای ذرات با قطر 100 نانومتر می‌باشد. نیروی جاذبه اثر بسیار کمی داشته و عملاً برای ذرات با قطر کمتر از 500 نانومتر تاثیر کمی دارد. نیروی برآ هم تنها اثر ناچیزی بر روی ذرات با قطر 500 نانومتر ایفا می‌کند. نتایج این تحقیق کمک شایانی به شناخت جریان دو فاز گازهای خروجی از اگزوز موتورها به‌ویژه پس از تونل رقیق‌سازی می‌کند.
متن کامل [PDF 620 kb]   (1589 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: جریان دو و چند فازی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA