دوره 18، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 359-370 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nassiri-Toosi A, Hasanpour S. Recovery of exhaust waste heat for an ICE using a Stirling engine combined cycle. Modares Mechanical Engineering. 2018; 18 (2) :359-370
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-8210-fa.html
نصیری طوسی علی، حسن پور صادق. بازیابی انرژی گرمایی موجود در گاز خروجی از اگزوز یک موتور احتراق داخلی اشتعال جرقه‌ای با استفاده از سیکل ترکیبی موتور استرلینگ. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (2) :359-370

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-8210-fa.html


1- دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (914 مشاهده)
در خودروهای سواری متداول حدود 40 درصد از انرژی سوخت به توان مفید تبدیل شده و بقیه توسط سیستم خنک‌کاری و اگزوز به محیط هدایت می‌شود. لذا استفاده از یک سیکل تکمیلی در مسیر گازهای خروجی از اگزوز، یکی از روشی‌های جذاب بازیابی انرژی می‌باشد. در این تحقیق از یک سیکل استرلینگ برای این منظور استفاده شد. در ابتدا، به شبیه سازی تک‌بعدی موتور احتراق داخلی جرقه‌ای ای اف سون تنفس طبیعی پرداخته شد و برای صحه گذاری نتایج شبیه سازی، از نتایج تست تجربی آن استفاده شد. نتایج نشان داد دمای گازهای خروجی از اگزوز، بنا به شرایط عملکردی موتور، از393 تا 848 درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند، لذا با نصب بخش گرمکن موتور استرلینگ در مسیرگازهای خروجی از موتور می‌توان این انرژی اتلافی را به کار مفید تبدیل کرد. برای صحه گذاری مدل تک بعدی موتور استرلینگ، از نتایج تجربی موتور استرلینگ سولو وی 161 استفاده شد. پس از صحه گذاری نتایج،. اقدام به شبیه سازی‌ سیکل ترکیبی، برای سه فشار کاری 50، 60 و 70 بار موتور استرلینگ و در دورهای موتور 2000 تا 4500 دور بر دقیقه انجام شد. نتایج نشان داد که ‌در فشار بهینه 50 بار برای موتور استرلینگ، شاهد افزایش توان 12.2 درصد و به طور میانگین 5.2 درصد در راندمان موتور ای اف سون بوده که این مقادیر بدون در نظر گرفتن وزن موتور استرلینگ اضافه شده به خودرو می‌باشد که با لحاظ نمودن آن، شاهد تاثیر نه چندان زیاد آن بر توان سیکل ترکیبی خواهیم بود.
متن کامل [PDF 1429 kb]   (1350 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: موتور درون سوز
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code