دوره 13، شماره 9 - ( 9-1392 )                   جلد 13 شماره 9 صفحات 110-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

An investigation in the effect of natural gas composition on the filling processes of an automobile CNG cylinder in order to define the optimized conditions of the fuel transmission station. Modares Mechanical Engineering 2013; 13 (9) :103-110
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-8356-fa.html
مهدیزاده رخی مسعود، دیمی دشت بیاض مهدی، فرزانه گرد محمود، عباسی محمد. بررسی تاثیر ترکیب گاز طبیعی بر فرآیند پر شدن مخزن خودرو CNG بمنظور تعیین شرایط بهینه ایستگاه سوخت رسانی. مهندسی مکانیک مدرس. 1392; 13 (9) :103-110

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-8356-fa.html


1- دانشگاه ازاد اسلامی، واحد شاهرود
2- دانشگاه صنعتی شاهرود
چکیده:   (5179 مشاهده)
فرآیند سوخت¬گیری CNG در ایستگاه¬های سوخت¬گیری سریع صورت می¬ پذیرد که در این ایستگاه¬ها، گاز با فشارهای مختلف در 3 ردیف مخزن، که به مخازن ذخیره آبشاری مشهور است نگهداری می¬ شود. مدلسازی دقیق فرآیند سوخت¬گیری در این ایستگاه¬ها می¬تواند کمک شایانی در استفاده از این سوخت به همراه داشته باشد. از اینرو، در این تحقیق با بررسی قوانین اول و دوم ترمودینامیک، مولفه¬های موثر در فرآیند پر شدن مخزن خودرو بررسی خواهد شد. با بررسی این قوانین، می¬توان تاثیر شرایط ترمودینامیکی مخازن ذخیره، اعم از دما و فشار را بر پارامترهای مختلف سوخت¬گیری، اعم از جرم و دمای نهایی سوخت، زمان سوخت¬گیری و همچنین تولید انتروپی بررسی نمود. همچنین برای بررسی تاثیر ترکیبات متفاوت گاز طبیعی بر فرآیند سوخت گیری CNG از استاندارد AGA8 استفاده شده است که با استفاده از آن می¬توان ضریب تراکم¬پذیری گاز طبیعی را بر حسب ترکیبات مختلف محاسبه نمود. نتایج نشان می¬دهد که ترکیب گاز طبیعی، تاثیر بسزایی بر فرآیند سوخت¬گیری و پارامترهای مهم آن دارد. همچنین با محاسبه انتروپی تولیدی، می¬توان به فشارهای بهینه برای مخازن میانی (مخازن فشار پایین و فشار متوسط) با هدف کاهش مصرف انرژی کمپرسورها دست یافت
متن کامل [PDF 820 kb]   (5310 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: انتقال حرارت و جرم|ترمودینامیک|جریان تراکم پذیر
دریافت: 1391/10/11 | پذیرش: 1392/1/2 | انتشار: 1392/8/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.