دوره 16، شماره 6 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 6 صفحات 171-180 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi Najafabadi M, Hosseini S, Akhlaghi M. Using acoustic emission method for lubrication monitoring in a journal bearing in the time- frequency domain. Modares Mechanical Engineering. 2016; 16 (6) :171-180
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-8382-fa.html
احمدی نجف آبادی مهدی، حسینی صادق، اخلاقی مهدی. استفاده از روش پخش‌آوایی به منظور بررسی روانکاری در یک یاتاقان لغزشی در حوزه زمان و فرکانس. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (6) :171-180

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-8382-fa.html


1- دانشیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مکانیک
2- دانشجوی دوره دکتری دانشگاه صنعتی امیر کبیر
3- عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه صنعتی امیر کبیر
چکیده:   (2112 مشاهده)
روانکاری ضعیف به عنوان یک عامل مهم در خرابی این یاتاقان‌ها شناخته می شود، بنابراین دانستن شرایط روانکاری در یک یاتاقان بسیار مهم می باشد. روانکاری هیدرودینامیکی، روانکاری مخلوط و روانکاری مرزی به عنوان سه محدوده روانکاری برای یاتاقان‌ها شناخته می شوند. در روانکاری هیدرودینامیکی، فشار هیدرودینامیکی ایجاد شده برای تحمل بار کافی می‌باشد و سطوح لغزشی یاتاقان با هم تماس نخواهد داشت. اگرچه در اغلب موارد، آنها در محدوده مخلوط و مرزی کار می کنند و تماس فلز با فلز در سطوح لغزشی خواهند داشت. برای مشخص شدن این محدوده‌ها استفاده از منحنی مرسوم استریبک می‌تواند مفید باشد. با این وجود مشخص کردن محدوده دقیق روانکاری هیدرودینامیکی از محدوده روانکاری مخلوط و روانکاری مرزی با استفاده از این منحنی و روابط مربوط به روانکاری یاتاقان‌های لغزشی، به دلیل وجود تعداد زیاد پارامترهای کاری و طراحی تاثیر گذار کار سختی می‌باشد. مطالعه حاضر بر روی روش اندازه گیری پخش آوایی به منظور پایش شرایط روانکاری در یک نوع از یاتاقان-های لغزشی تمرکز کرده است. بدین ترتیب پایش شرایط روانکاری در حین کارکرد یاتاقان فراهم شده است و مقادیر متغیرهای کاری یاتاقان برای تغییر محدوده روانکاری از روانکاری هیدرودینامیکی به روانکاری مخلوط و یا مرزی به دست آمده است. در ادامه با استفاده از روش تبدیل موجک مشخصات فرکانسی هر محدوده روانکاری مشخص گردیده است. بعد از مشخص شدن محدوده‌های روانکاری، مقدار تماس فلز با فلز در هر کدام از محدوده‌ها بدست آمده است.
متن کامل [PDF 1024 kb]   (1758 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آزمون غیرمخرب
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA