دوره 17، شماره 5 - ( 5-1396 )                   جلد 17 شماره 5 صفحات 404-394 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rastegari R, Alipour K. Deriving equations of motion of a wheeled mobile robot and its control using extended multiple impedance strategy. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (5) :394-404
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-8713-fa.html
رستگاری رامبد، عالی پور خلیل. استخراج معادلات حرکت یک ربات چرخ‌دار و کنترل آن با استفاده از استراتژی امپدانس چندگانه تعمیم یافته. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (5) :394-404

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-8713-fa.html


1- استادیار مهندسی مکانیک / دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (4215 مشاهده)
استفاده از سیستم‌های خودکار جهت اکتشافات فضایی، می‌تواند به صورت چشمگیر هزینه‌های انجام ماموریت مورد نظر را کاهش دهد. یکی از ساختارهایی که قبلاً در اکتشافات فضایی مورد استفاده قرار گرفته است، ربات‌های چرخ‌دار بوده است. ربات‌های چرخ‌دار دارای فضای کاری بسیار وسیعی هستند و همچنین می‌توانند با سرعت‌ مناسب حرکت کنند. این سیستمها معمولاً دارای مکانیزم‌های ساده بوده و از حیث مصرف انرژی مناسب هستند. در بسیاری از پژوهش‌های گذشته، پایه‌ی این نوع ربات‌های چرخ‌دار دارای شاسی صلب است؛ ولی چنانچه حرکت سیستم بر روی زمین‌های نسبتاً ناصاف مد نظر باشد، بهتر است سیستم دارای تعلیق انعطاف‌پذیر باشد. به علاوه، در بسیاری از تحقیقات گذشته از مدل کردن نیروهای اصطکاک غیرخطی بین چرخ‌ها و زمین صرفنظر گردیده است. بر این اساس، در این مقاله، معادلات دینامیک حرکت یک ربات چرخ‌دار با در نظر گرفتن چرخ‌های بادی و مجهز به سیستم تعلیق انعطاف‌پذیر، استخراج می‌گردد. برای شبیه‌سازی اصطکاک و لغزش چرخ‌ها از مدل دوگاف استفاده شده است. با در نظر گرفتن گشتاور چرخ‌ها به‌عنوان ورودی‌، به ارائه یک قانون تنظیم حرکت دولایه جدید می‌پردازیم. در این قانون امکان کنترل زاویه فراز پلتفرم با تنظیم نیروی اصطکاک چرخ‌ها فراهم می‌گردد. در لایه‌ی نخست کنترل‌گر، حرکت ربات چرخ‌دار با استفاده از استراتژی امپدانسی چندگانه‌ی اصلاح‌شده برآورده ‌شده و در لایه‌ی دوم، که هدایت موضعی نامیده می‌شود، گشتاور اعمالی به چرخ‌ها و زوایای فرمان آن‌ها به شکلی تنظیم می‌شود که نیروها/گشتاورهای خروجی مطلوب لایه‌ی نخست محقق گردد. نتایج شبیه‌سازی، قابلیت‌های مطلوب الگوریتم جدید را برای ربات‌های چرخ‌دار نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 1230 kb]   (7315 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا-فضا
دریافت: 1395/12/21 | پذیرش: 1396/1/12 | انتشار: 1396/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.