1- فارق التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی سهند
2- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز
3- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند
چکیده: (3721 مشاهده)
در کار حاضر به کنترل مسیر هوای موتور دیزل پرخورانشده توسط یک کنترلکنندهی غیرخطی مبتنی بر بهینهسازی پرداخته میشود. بدین منظور نسبت هوا به سوخت و فشار چند راههی خروجی با محاسبهی آهنگ جرمی گازهای پرخورانی و بازخورانی شده کنترل میگردند. کنترل نسبت هوا به سوخت که تأثیرگذار بر توان تولیدی موتور، مصرف سوخت و نشر آلایندهها میباشد با محاسبه آهنگ جرمی هوا و با فرض معلوم بودن مسیر سوخت انجام میگیرد. برای مدلسازی و حصول معادلات دینامیکی مسیر هوا از روش مقدار متوسط بهعنوان روشی مناسب با زمان محاسباتی کم، استفادهشده است. جریان جرمی هوا توسط قوانین کنترلی محاسبهشده و بهوسیله پرخورانی و باز خورانی گازهای خروجی اعمال میگردد. در روش کنترلی پیشنهادی، ابتدا پاسخ غیرخطی سیستم توسط بسط تیلور پیشبینیشده و سپس قوانین کنترلی از طریق حداقل کردن اختلاف پاسخ مطلوب و پاسخ واقعی به دست میآید. برای بررسی و مقایسه عملکرد کنترلکنندهی بهینهی پیشنهادی، یک کنترلکنندهی مدلغزشی نیز طراحی شده است. نتایج تحلیلها و شبیهسازی نشان میدهد که آهنگ جرمی هوا و فشار چند راههی خروجی به مقادیر مطلوب، کاملاً نزدیک است و درنتیجه نسبت کلی هوا به سوخت بهخوبی کنترلشده است. بدین ترتیب کنترلکنندهی طراحیشده میتواند با مصرف انرژی بهینه با موفقیت از عهدهی اثرات غیرخطی موجود در مدل دینامیکی موتور برآید.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
کنترل دریافت: 1396/2/1 | پذیرش: 1396/2/17 | انتشار: 1396/3/13