دوره 17، شماره 6 - ( 6-1396 )                   جلد 17 شماره 6 صفحات 178-168 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assasi A, Mirzaei M, Khoshbakhti Saray R. Nonlinear Control of Air path in a Turbocharged Diesel Engine Using Optimization. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (6) :168-178
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-885-fa.html
اساسی احمد، میرزایی مهدی، خوشبختی سرای رحیم. کنترل‌ غیرخطی مسیر هوای موتور دیزل پرخوران‌شده با استفاده از بهینه‌سازی. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (6) :168-178

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-885-fa.html


1- فارق التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی سهند
2- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز
3- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند
چکیده:   (3721 مشاهده)
در کار حاضر به‌ کنترل مسیر هوای موتور دیزل پرخوران‌شده توسط یک کنترل‌کننده‌ی غیر‌خطی مبتنی بر بهینه‌سازی پرداخته‌ می‌شود. بدین منظور نسبت هوا به سوخت و فشار چند راهه‌ی خروجی با محاسبه‌ی آهنگ جرمی گازهای پرخورانی و بازخورانی شده کنترل می‌گردند. کنترل نسبت هوا به سوخت که تأثیرگذار بر توان تولیدی موتور، مصرف سوخت و نشر آلاینده‌ها می‌باشد با محاسبه آهنگ جرمی هوا و با فرض معلوم بودن مسیر سوخت انجام می‌گیرد. برای مدل‌سازی و حصول معادلات دینامیکی مسیر هوا از روش مقدار متوسط به‌عنوان روشی مناسب با زمان محاسباتی کم، استفاده‌شده است. جریان جرمی هوا توسط قوانین کنترلی محاسبه‌شده و به‌وسیله پرخورانی و باز خورانی گازهای خروجی اعمال می‌گردد. در روش کنترلی پیشنهادی، ابتدا پاسخ غیرخطی سیستم توسط بسط تیلور پیش‌بینی‌شده و سپس قوانین کنترلی از طریق حداقل کردن اختلاف پاسخ مطلوب و پاسخ واقعی به دست می‌آید. برای بررسی و مقایسه عملکرد کنترل‌کننده‌ی بهینه‌ی پیشنهادی، یک کنترل‌کننده‌ی مدلغزشی نیز طراحی شده است. نتایج تحلیل‌ها و شبیه‌سازی نشان می‌دهد که آهنگ جرمی هوا و فشار چند راهه‌ی خروجی به مقادیر مطلوب، کاملاً نزدیک است و درنتیجه نسبت کلی هوا به سوخت به‌خوبی کنترل‌شده است. بدین ترتیب کنترل‌کننده‌ی طراحی‌شده می‌تواند با مصرف انرژی بهینه با موفقیت از عهده‌ی اثرات غیرخطی موجود در مدل دینامیکی موتور برآید.
متن کامل [PDF 1420 kb]   (5687 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: کنترل
دریافت: 1396/2/1 | پذیرش: 1396/2/17 | انتشار: 1396/3/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.