دوره 17، شماره 4 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 381-392 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimyan A, Ebrahimi-Nejad Rafsanjani S. Vibro-acoustic analysis of tire and rim finite element model coupled with fluid acoustic cavity. Modares Mechanical Engineering. 2017; 17 (4) :381-392
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-9797-fa.html
کریمیان امیر، ابراهیمی نژاد رفسنجانی سلمان. آنالیز ارتعاشی-آکوستیکی مدل المان محدود کوپل شده رینگ و تایر با حفره سیال آکوستیکی. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (4) :381-392

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-9797-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
2- مدیر گروه سیستم های دینامیکی، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (1366 مشاهده)
مشخصه‌های ارتعاشی و نویزی خودرو نقش اساسی در آسایش سرنشینان ایفا می‌کنند. صداهای ناشی از تماس تایر با جاده یکی از منابع اصلی سروصدا در خودروهای سواری است که در اثر چرخیدن تایر خودرو بر سطوح ناهموار بوجود می‌آید. با توجه به اهمیت تحریکات وارده از طریق ساختار آج به حفره سیال و انتقال نویز و ارتعاشات آن به رینگ، در این مقاله به آنالیز ارتعاشی-آکوستیکی مدل کوپل ساختار تایر، رینگ و حفره سیال آکوستیکی پرداخته شده است. به منظور ایجاد مدل کوپل شده عددی با روش المان محدود ابتدا به مدل‌سازی تایر (با درنظر گرفتن آج و دو دیواره جانبی آن) و رینگ فولادی پرداخته شده است. سپس بر روی مدل‌های ایجاد شده آنالیز مودال انجام شده تا به کمک آن بتوان فرکانس و شکل مودهای مربوط به رزونانس ساختاری و آکوستیکی را پیدا کرد. در ادامه با استفاده از کوپل کردن محیط هارمونیک، مودال و استاتیکی و به کمک افزونه آکوستیکی، به آنالیز آکوستیکی مدل کوپل شده تایر و رینگ با حفره سیال برای محاسبه فشار آکوستیکی، تراز فشار صوتی، پاسخ‌های هارمونیکی از جمله نیروهای توپی چرخ و نمودارهای وابسته به فرکانس سیستم پرداخته می‌شود. در نهایت، با کمک مدل ارائه شده به بررسی پارامترهای موثر بر سطح نویز تایر پرداخته می‌شود.
متن کامل [PDF 2000 kb]   (1863 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: ارتعاشات
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA