دوره 15، شماره 6 - ( 6-1394 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 401-393 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimipour S E, Yazdani S. Dynamic Stall Control of a Low Reynolds Number Airfoil with a Separation Bubble Control Blade. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (6) :393-401
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-9821-fa.html
سلیمی پور سید عرفان، یزدانی شیما. کنترل واماندگی دینامیکی یک بالواره با عدد رینولدز پایین به کمک یک تیغه کنترل کننده حباب جدایش (شماره قبلی MME-1502-5864 ). مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (6) :393-401

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-9821-fa.html


1- عضو هیات علمی / دانشگاه مهندسی فناوریهای نوین قوچان
2- دانشگاه مهندسی فناوریهای نوین قوچان
چکیده:   (5018 مشاهده)
در مقاله حاضر، کنترل پدیده واماندگی دینامیکی جریان ناپایا پیرامون بالواره ناکا 0012 در اعداد رینولدز پایین (حدود 130000) به صورت عددی و در حالت دو بعدی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، یک تیغه نازک با ارتفاع 0.5 درصد طول وتر به صورت عمودی روی لبه حمله بالواره قرار داده شده است تا از گسترش حباب جدایش آرام لبه حمله روی سطح جلوگیری کند. شبیه‌سازی عددی به‌کار رفته در حل جریان، بر پایه گسسته سازی شارهای جابه‌جایی معادلات ناویر- استوکس ناپایا و آشفته توسط طرح "رو" مرتبه دوم و استفاده از یک روش صریح به شیوه حجم محدود در یک شبکه محاسباتی متحرک می‌باشد. به دلیل اهمیت پارامترهای زمان‌مند در مسأله، دقت زمانی مرتبه دوم به روش گام زمانی دوگانه مورد استفاده قرار گرفته است. برای بررسی پدیده واماندگی دینامیکی از سه الگوی نوسانی با دامنه‌ها و فرکانس‌های مختلف استفاده شده است. همچنین، به منظور تأیید صحت عملکرد برنامه کامپیوتری، تعدادی از نتایج واماندگی استاتیکی و دینامیکی با نتایج تجربی معتبر مقایسه گردیده‌اند. نتایج حاصل از این بررسی‌ها نشان داده است که تیغه کنترل حباب تأثیرات قابل قبولی روی کنترل واماندگی دینامیکی داشته؛ به طوری که این تأثیرات با افزایش فرکانس نوسان بیشتر شده است. بهتربن نتیجه حاصل شده، در دامنه زاویه‌ای 5 درجه و فرکانس کاهش یافته 0.15 می‌باشد که محدوده واماندگی ضریب برآ در حدود 50 درصد کاهش داشته و برای ضریب پسا واماندگی قابل ملاحظه‌ای رخ نداده است.
متن کامل [PDF 1059 kb]   (4373 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: 1394/1/11 | پذیرش: 1394/1/30 | انتشار: 1394/2/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.