دوره 16، شماره 7 - ( 7-1395 )                   جلد 16 شماره 7 صفحات 142-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده فنی مهندسی دانشگاه امام حسین (ع)
2- استادیار دانشکده فنی مهندسی دانشگاه امام حسین (ع)
چکیده:   (4445 مشاهده)
یکی از مهمترین موضوعاتی که در آیرودینامیک پرتابه‌ها مطرح است، کاهش درگ آیرودینامیکی اجسام پروازی با مکانیزم‌های مختلفی است که تحقیقات زیادی در سال‌های اخیر به منظور شناخت عملکرد و تأثیر پارامترهای مختلف روی میزان اثرگذاری این روش‌ها انجام شده است. این موضوع در موشک‌های با دماغه‌ی پخ از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف از این پژوهش، کاهش درگ آیرودینامیکی دماغه‌های پخ با استفاده از نصب اسپایک در نقطه‌ی سکون دماغه و تزریق جت در نقاط مختلف روی اسپایک است. ابعاد هندسی اسپایک و تزریق جت از مقالات استخراج شده است. تزریق جت به صورت صوتی و عمود بر سطح اسپایک است. تحلیل‌ها با استفاده از نرم‌افزار فلوئنت و معادلات ناویر- استوکس تراکم‌پذیر، سه بعدی در حالت پایا و ناپایا در عدد ماخ جریان آزاد 89.1 و زوایای حمله‌ی مختلف انجام شده است. از آنجا که حل عددی جریان روی این مدل‌ها نیازمند سرعت پردازش و حافظه بالایی است، از سیستم پردازش موازی استفاده شده است. در این شبیه سازی از شبکه باسازمان و مدل آشفتگی K-ω –SST استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که کاهش درگ قابل ملاحظه ‌ای با استفاده از ترکیب تزریق جت و اسپایک بدست می‌آید.
متن کامل [PDF 615 kb]   (5870 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: 1395/1/15 | پذیرش: 1395/3/10 | انتشار: 1395/4/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.