دوره 17، شماره 12 - ( 12-1396 )                   جلد 17 شماره 12 صفحات 274-266 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر طوسی
2- دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
چکیده:   (3768 مشاهده)
در طی سال‌های اخیر مطالعات زیادی بر روی انتقال حرارت توربوشارژر انجام‌شده است، اما تحقیقات محدودی در زمینه شرایط عملکردی ناپایا توربوشارژر انجام شده است. یکی از نکاتی که مورد بررسی قرار نگرفته، توزیع دمای بدنه توربوشارژر در آزمون رسوخ حرارتی می‌باشد. رسوخ حرارتی مربوط به زمانی هست که بعد از کارکرد در شرایط تمام بار، بصورت ناگهانی موتور خاموش شود. به محض خاموش شدن، حرارت موجود در هوزینگ توربین به سمت هوزینگ یاتاقان منتقل شده و منجر به افزایش دمای بدنه هوزینگ، یاتاقان‌ها، آب‌بندها و روغن می‌شود که احتمال خرابی یاتاقان‌های توربوشارژر را افزایش می‌دهد. در این پژوهش بررسی تجربی بر روی توربوشارژر موتور بنزینی با در نظر گرفتن آزمون رسوخ حرارتی انجام شد و تاثیر پمپ آب برقی در توزیع دمای توربوشارژر نیز برررسی شد. علاوه بر اندازه‌گیری‌های مورد نیاز برای محاسبه نقاط کاری کمپرسور و توربین، مجموعه‌ای از حسگرهای دما بر روی توربوشارژر نصب شدند تا دمای سطوح محفظه‌های توربین، کمپرسور و یاتاقان بر روی اتاق آزمون موتور اندازه‌گیری شوند. همچنین دبی، دما و فشار هوا و آب عبوری نیز اندازه‌گیری شدند. بر اساس نتایج آزمون رسوخ حرارتی برای موتور با مدارخنک‌کاری اصلی، بعد از خاموش شدن موتور، دمای محفظه یاتاقان 60 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد و بیشینه دمای محفظه یاتاقان در نزدیکی توربین 220 درجه سانتیگراد شد. در حالیکه با اضافه شدن پمپ آب برقی توربوشارژر، میزان افزایش دمای بدنه هوزینگ یاتاقان 10 درجه سانتیگراد می‌باشد
متن کامل [PDF 1492 kb]   (8718 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: موتور درون سوز
دریافت: 1396/6/21 | پذیرش: 1396/8/21 | انتشار: 1396/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.