دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 )                   جلد 13 شماره 12 صفحات 143-134 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد تحقیق و توسعه، مرکز عالی پژوهشی خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران
2- عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران
3- عضو هیئت علمی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران
4- دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران
چکیده:   (5861 مشاهده)
طراحی یک استراتژی کنترل که جهت عملکرد یک سیستم قوای محرکه هیبرید در انواع جاده ها و سیکل های حرکتی مناسب باشد، یکی از زمینه های چالش برانگیز در حوزه ی خودروهای هیبرید است. استراتژی های کنترلی هوشمند پاسخی به این نیاز هستند. در یک استراتژی کنترل هوشمند، سیگنال های کنترلی موردنیاز باتوجه به نوع سیکل رانندگی که خودرو در آن حرکت می کند، تعیین می گردند. این مهم با کمک یک واحد شناسایی سیکل رانندگی انجام می گیرد. در این مقاله، روند طراحی یک واحد شناسایی سیکل رانندگی که عملکرد آن براساس منطق فازی می باشد، ارائه شده است. ایده ی اصلی آن است که هر سیکل رانندگی با یک درجه ی عضویت مشخص، شبیه به سیکل های رانندگی مرجع می باشد. براین اساس متناظر با درجات شباهت هریک از سیکل های رانندگی مرجع، استراتژی کنترل سیستم قوای محرکه هیبرید متأثر از استراتژی بهینه طراحی شده برای آن سیکل مرجع است. دراینجا، با تعیین مجموعه مشخصات رانندگی مناسب ازطریق یک الگوریتم انتخاب مشخصه، شناسایی سیکل رانندگی صورت گرفته است. همچنین درجات عضویت فازی متناظر با سیکل های مرجع با استفاده از الگوریتم خوشه بندی فازی تعیین شده است. در پایان، کیفیت عملکرد واحد شناسایی سیکل فازی طراحی شده بررسی شده است.
متن کامل [PDF 736 kb]   (5073 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: کنترل|مدیریت سیستمهای انرژی
دریافت: 1391/8/20 | پذیرش: 1392/4/14 | انتشار: 1392/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.