دوره 16، شماره 7 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 7 صفحات 267-274 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghavi R, Ababaf Behbahani M H, Khoshnejad A. Experimental investigation of air injection effects on rotating stall alleviation in an axial compressor. MME. 2016; 16 (7) :267-274
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1185-fa.html
تقوی زنوز رضا، عباباف بهبهانی محمد حسین، خوش نژاد علی. مطالعه تجربی تاثیر تزریق هوا در از بین بردن استال دورانی در یک کمپرسور محوری. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (7) :267-274

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1185-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک - دانشگاه علم و صنعت ایران
2- دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
چکیده:   (1207 مشاهده)
در این مقاله، حذف استال دورانی در یک کمپرسور جریان محوری با به کارگیری تزریق هوا در ناحیه نوک ردیف پره، به صورت تجربی مطالعه شده است. بدین‌منظور دوازده انژکتور با فواصل یکسان پیرامون پوسته کمپرسور و در بالادست رتور تعبیه گردیدند. در ابتدا بهبود عملکرد کلی کمپرسور از طریق تزریق هوا به ویژه در نقطه استال بررسی شد. سرعت‌ لحظه‌ای جریان در موقعیت‌های مختلف شعاعی و محیطی به طور همزمان با استفاده از جریان سنجی سیم داغ اندازه‌گیری شده است. داده‌های حاصل از این اندازه‌گیری‌ها به همراه تحلیل‌های فرکانسی سیگنال، برای توصیف فرایند شکل‌گیری استال و نوسانات جریان القا شده حاصل از آن از یک سو، و فرایند از بین رفتن استال حین اعمال تزریق هوا از سویی دیگر ارائه شده است. نتایج نشان می‌دهند که تزریق مقدار کمی هوا در ناحیه نوک پره قادر به اثرگذاری قابل توجهی بر قابلیت افزایش فشار و همچنین حاشیه استال می‌باشد. تزریق کمتر از 1% از دبی جرمی کلی کمپرسور از طریق انژکتورها، موجب بهبود حاشیه استال تا 9% شده است. تزریق هوا در ناحیه نوک پره‌ه باعث شده تا اثرات مفید آن در تمام ارتفاع پره گسترش یابد، خصوصا مادامی که کمپرسور در نزدیکی شرایط استال کار می کند.
متن کامل [PDF 829 kb]   (931 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید