دوره 16، شماره 2 - ( 2-1395 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 332-329 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد/مرکز تحقیقات خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (4488 مشاهده)
با توجه به اهمیت آلایندگی موتور و به‌ علت هزینه‌بر بودن تستهای آزمایشگاهی، شبیه‌سازی عددی و پیش‌بینی آلایندگی موتور، امری ضروری بنظر می‌رسد. در این پژوهش، یک مدل از موتور تک‌سیلندر گازسوز آزمایشگاهی با نرم‌افزار ای.وی.ال.بوست شبیه‌سازی شده و پارامترهای آلایندگی آن بررسی شده‌اند. کالیبراسیون موتور مذکور در دور ثابت 2000 دور بر دقیقه و در سه بار مختلف ترمزی (کم، متوسط و دریچه‌ی کاملا باز ) و همچنین در سه نسبت تراکم مختلف (12،14،16 ) و نسبت هوابه-سوخت استوکیومتری انجام شده‌است. پس از اطمینان از کالیبراسیون موتور در نسبت هوابه‌سوخت استوکیومتری، مقادیر عدد لاندا در بازه‌ی 0.8 تا 1.25 تغییر کرده و مقادیر آلایندگی‌های اکسید نیتروژن و مونوکسیدکربن محاسبه شده ‌است. نتایج نشان داد که آلایندگی اکسید نیتروژن به شدت به بار موتور بستگی دارد اما چندان به نسبت تراکم وابسته نیست.
متن کامل [PDF 223 kb]   (4909 دریافت)    
نوع مقاله: یادداشت فنی | موضوع مقاله: موتور درون سوز
دریافت: 1394/8/16 | پذیرش: 1394/10/25 | انتشار: 1394/11/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.