دوره 17، شماره 8 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 8 صفحات 360-368 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SAEMI S, Raisee M, Cervantes M, Nourbakhsh A. The evaluation of friction models to calculate the flow rate in pressure-time method. IQBQ. 2017; 17 (8) :360-368
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-12130-fa.html
صائمی سیمین دخت، رئیسی مهرداد، سروانتس میشل، نوربخش احمد. ارزیابی مدل اصطکاکی مناسب در محاسبه دبی در روش فشار-زمان. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (8) :360-368

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-12130-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
3- عضو هیئت علمی بخش مکانیک سیالات و آزمایشگاه دانشکده علوم مهندسی و ریاضی، دانشگاه صنعتی لولیو سوئد
چکیده:   (838 مشاهده)
روش فشار-زمان یک روش اندازه‌گیری دبی است که در نیروگاه‌‌های برق آبی و به منظور یافتن کارایی هیدرولیکی توربین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ارزیابی این روش از شبیه‌سازی عددی به صورت یک بعدی و با کمک روش حجم محدود استفاده شده و نتایج به دست آمده با داده‌های تجربی مقایسه گردیده است. بدین منظور جریان در داخل یک لوله مستقیم در عدد رینولدز Re=6.76×〖10〗^6 شبیه‌سازی شده و در مدلسازی جریان غیردائم از کاهش دبی استفاده شده است. پارامترهای موثر بر اندازه‌گیری دبی شامل افت‌های اصطکاکی و زمان نهایی بسته شدن شیر به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از آنجا که فرضیات و معادلات مختلفی برای محاسبه ضریب اصطکاک در جریان ناپایدار ارائه گردیده است و در عین حال افزایش دقت محاسبه افت اصطکاکی در اندازه‌گیری دبی با دقت بالا حائز اهمیت می‌باشد در این مقاله عملکرد تعدادی از روابط ارائه شده در محاسبه افت اصطکاکی و در نهایت تاثیر آن در دقت دبی اندازه‌گیری شده مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی مدل‌های ارائه شده، مدل اصطکاکی پزینگا عملکرد مناسبی را در محاسبه دبی نشان داد. روش‌های موجود در محاسبه زمان نهایی انتگرا‌ل‌گیری همچنان خطای بالایی را نشان می‌دهند، بدین منظور روش جدیدی ارائه شده که نیاز به دانستن زمان دقیق بسته شدن شیر را برطرف می‌نماید و دبی را با دقت قابل قبولی تخمین می‌زند.
متن کامل [PDF 1356 kb]   (685 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code