دوره 15، شماره 4 - ( 4-1394 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 50-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان
2- استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده:   (6542 مشاهده)
مسئله روان‌کاری پیرو و بادامک از جمله مسایل پر چالش علم ترایبولوژی است که در آن بسیاری از مکانیزم‌های روان‌کاری نقش دارند. اثراتی نظیر تغییرات گذرا به همراه فشردگی لایه روان‌کار، تغییر شکل الاستیک سطوح و تغییر خواص روان‌کار با افزایش فشار به طور همزمان وجود دارند. در این مقاله تلاش شده است تا علاوه بر منظور کردن پارامترهای مختلف مؤثر در این مسئله، اثر استفاده از یک روان‌کار غیر نیوتنی مانند گریس با استفاده از مدل‌سازی عددی بررسی شود. مدل رفتاری اسوالد برای گریس به همراه دیگر معادلات حاکم بر مسئله روان‌کاری الاستوهیدرودینامیک مکانیزم پیرو و بادامک فرمول‌بندی و با استفاده از روش اختلاف محدود گسسته شده‌اند. به منظور حل مجموعه معادلات از روش پیشرفته چندشبکه‌ای استفاده شده و نتایج به صورت مقایسه یک روان‌کار نیوتنی که روغن پایه گریس محسوب می‌شود با روان‌کار غیرنیوتنی گریس ارایه گردیده است. نتایج بدست آمده با یافته‌های حاصله از روش‌های عددی دیگر نظیر نیوتن رافسون صحت سنجی شده است. حل مسئله بیانگر کاهش حداکثر فشار روان‌کار در هنگام استفاده از گریس و در عین حال کم شدن ضخامت لایه روان‌کار گریس است. افزایش سرعت باعث افزایش ضخامت لایه روانکار در حالت استفاده از روغن می‌شود اما اثر محسوسی بر روی ضخامت گریس ندارد.
متن کامل [PDF 532 kb]   (6378 دریافت)    

دریافت: 1393/8/30 | پذیرش: 1393/10/28 | انتشار: 1393/11/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.