دوره 18، شماره 2 - ( 2-1397 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 218-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- عضو هیات علمی
2- دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
3- دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده:   (4433 مشاهده)
با توجه به کاهش منابع طبیعی آب های کم عمق، توسعه اکتشاف و تولید به سمت منطقه آب های عمیق و عمیق تر منتقل شده است. انواع سازه های شناور وقتی به عنوان سکوهای تولیدی مشغول به عملیات هستند نیازمند مهار می باشند. استفاده از بویه در سیستم مهار کاتناری برای اعماق زیاد دریا می تواند موجب کاهش وزن و شعاع مهار گردد. در این مقاله پاسخ دینامیکی سکوی نیمه شناور امیرکبیر تحت تأثیر نیروهای باد و امواج در حوزه فرکانس و حوزه زمان محاسبه گردیده است. طیف موج جانسوآپ و طیف باد API به عنوان شرایط محیطی در نظر گرفته شده است و همچنین تأثیر اندازه بویه بر روی پاسخ حرکت سکوی نیمه شناور بررسی شده است. پاسخ دینامیکی سکوی نیمه شناور با استفاده از معادلات موریسون و تئوری تفرق محاسبه گردیده است و هر کابل مهار به صورت زنجیره ای از المان های موریسون تحت تأثیر نیروی خارجی مدل شده است. نتایج بدست آمده از نرم‌افزار آکوا در حوزه زمان و حوزه فرکانس نشان می دهد که با افزایش اندازه بویه می تواند باعث افزایش حرکات سکوی نیمه شناور شده و در عوض باعث کاهش تنش های وارده بر کابل می باشد.
متن کامل [PDF 1507 kb]   (4970 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های دریایی
دریافت: 1396/9/3 | پذیرش: 1396/10/27 | انتشار: 1396/11/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.