دوره 18، شماره 7 - ( 8-1397 )                   جلد 18 شماره 7 صفحات 67-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki S, Andakhshideh A, Malaeen M. A Novel procedure for experimental determination of Mode I strain energy release rate in unlike double cantilever beam. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (7) :56-67
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-14828-fa.html
مالکی ستار، اندخشیده عطیه، ملایین مهدی. ارائه روشی جدید برای محاسبه تجربی نرخ رهاسازی انرژی کرنشی مود اول شکست در تیر یک‌سرگیردار دولبه ناهمجنس. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (7) :56-67

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-14828-fa.html


1- عضو هیات علمی گروه مکانیک/دانشگاه صنعتی قوچان
2- استادیار- گروه مهندسی مکانیک-دانشکده مهندسی-دانشگاه صنعتی قوچان-قوچان-ایران
3- دانشگاه صنعتی قوچان-قوچان-ایران
چکیده:   (6999 مشاهده)
در برخی خطوط حاوی سیالات خورنده دما بالا، لوله‌‌های دو لایه شامل لایه ساختاری کامپوزیت پلیمری گرماسخت و لایه آستری گرمانرم تنها راه حل عملی هستند. بررسی مقاومت اتصال کامپوزیت گرماسخت به آستری گرمانرم، در این خطوط اهمیت فراوانی دارد. محاسبه نرخ رهاسازی انرژی کرنشی مود اول شکست، معیار مهمی در بررسی مقاومت اتصال و پیش‌بینی خرابی این نوع لوله‌ها می‌باشد. استاندارد تست تجربی نرخ رهاسازی انرژی کرنشی برای نمونه‌های تیر یک‌سرگیردار متقارن، ASTM-D5528 می‌باشد. در این پژوهش، رابطه کلی محاسبه ضخامت لایه‌ها برای هر نوع تیر یک‌سرگیردار دولبه ناهمجنس، با استفاده از تئوری کلاسیک چندلایه‌ها برای اولین بار، ارائه شده است. برای بررسی دقت این رابطه، نمونه‌هایی از دو جنس‌ و دارای ضخامت‌‌های متفاوت، جهت تست تجربی ساخته شده‌اند. جنس نیمه بالایی، کامپوزیت ساخته شده از الیاف شیشه تک‌جهته و رزین وینیل‌استر، نیمه پایینی، پلی وینیل کلراید سخت و فصل مشترک دو لایه، دو نوع پرایمر مختلف بر پایه رزین اپوکسی و وینیل‌استر می‌باشد. جنس نمونه‌های ساخته شده در این پژوهش بر مبنای نمونه‌های عملی مورد استفاده در بسیاری از خطوط انتقال مواد شیمیایی در واحدهای کلرآلکالی در سطح کشور نظیر واحدهای پتروشیمی اروند می‌باشد. این امر بدین علت است که نتایج حاصل از پژوهش جاری بتواند راهگشای سازندگان تجهیزات این خطوط باشد. برای راستی آزمایی رابطه ارائه شده، مدل‌سازی اجزای محدود با روش بستن مجازی ترک دو مرحله‌ای صورت گرفته است. همخوانی عالی نتایج عددی و تجربی، بیانگر کارایی و دقت رابطه پیشنهادی می‌باشد.
متن کامل [PDF 6483 kb]   (3924 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/11/21 | پذیرش: 1397/7/3 | انتشار: 1397/7/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.