دوره 18، شماره 5 - ( 6-1397 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 46-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taherinezhad R, Zarepour G R. Design and Test of Sub Scaled Motor for Evaluation of Pressure Oscillations. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (5) :38-46
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-15215-fa.html
طاهری نژاد روح الله، زارع پور غلامرضا. طراحی و تست موتور مقیاس کوچک جهت تحلیل نوسانات فشار. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (5) :38-46

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-15215-fa.html


1- دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشکدۀ فنی دانشگاه گیلان
چکیده:   (7078 مشاهده)
تحلیل نوسانات فشار موتورهای موشک سوخت جامد با استفاده از تست‌های استاتیک به علت هزینه بالای آنها در موتورهایی با اندازه‌های بزرگ، بسیار محدود بوده و بررسی پارامترهای مختلف تقریبا غیرممکن می‌باشد. برای حل این مشکل، به طراحی موتور مقیاس کوچک برای موتور نمونه اصلی مورد نظر پرداخته می‌شود. در این مقاله ابتدا روند طراحی یک موتور مقیاس کوچک چهار جزئی با نام 1881 با مقیاس 1:31 با الگوبرداری از پرتابگر شاتل فضایی و آریان 5 در مدلسازی و شبیه سازی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پارامترهای مدلسازی و طراحی موتور مقیاس کوچک با استفاده از روش پی باکینگهام بطور خلاصه ارائه و سپس مشخصات عملکردی و ابعادی و روش تحلیل داده ها نیز بیان گردیده است. برای ارزیابی موتور طراحی شده، سه تست موفق انجام شد و داده های فشار بر حسب زمان و همچنین نوسانات آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که علی رغم استفاده از تئوری پی باکینگهام در مقیاس زنی موتور سوخت جامد، شیمی و سوزش سوخت متأثر از خطاهای بمب کرافورد و جریان واقعی محصولات احتراق بوده و در بیشتر موارد تصحیح خطا بین داده های سوخت از بمب کرافورد و آنچه در موتور بکار می رود، اجتناب ناپذیر است. از سوی دیگر وجود حجم خالی در ابتدای گرین و مابین بخش های میانی، نقش مهمی در نوسان سازی فشار داشته و پس از اتمام سوزش یا کوچک شدن، نوسانات نیز یکنواخت می گردند.
متن کامل [PDF 6191 kb]   (3417 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/8/26 | پذیرش: 1397/5/23 | انتشار: 1397/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.