دوره 18، شماره 6 - ( 7-1397 )                   جلد 18 شماره 6 صفحات 155-144 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi H, Mazloom M. Experimental and numerical studies of crack propagation in self-compacting lightweight concrete. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (6) :144-155
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-15944-fa.html
صالحی حسن، مظلوم موسی. مطالعه های آزمایشگاهی و عددی گسترش ترک در بتن خودتراکم سبک. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (6) :144-155

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-15944-fa.html


1- دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2- گروه سازه، دانشکده عمران، دانشگاه تربیت دبیر رجایی، لویزان، تهران، ایران
چکیده:   (3333 مشاهده)
به منظور تعیین پارامترهای شکست بتن خودتراکم سبک دو روش مختلف اثر اندازه و کار شکست مورد استفاده قرار گرفت. برای لحاظ نمودن رفتار بتن در مقاومت‌های متفاوت، دو طرح اختلاط با نسبت‌های آب به سیمان 0.42 و0.47 در نظر گرفته شد. در ابتدا خصوصیات روانی بتن مورد بررسی قرار گرفت و بعد از اطمینان از خودتراکم بودن آن‌ها خصوصیات مکانیکی بتن سخت شده تعیین گردید. سپس با بهر‌گیری از دو روش فوق و با انجام آزمایش خمش سه محوری بر روی 30 تیر با ابعاد مختلف، پارامترهای شکست بتن و بازشدگی نوک ترک محاسبه شدند. نتایج نشان می‌دهند که با افزایش نسبت آب به سیمان از 0.42 به 0.47، انرژی‌های شکست اولیه، کل و چغرمگی شکست بتن خودتراکم سبک به ترتیب 39.4%، 33.4% و 25.3% کاهش می‌یابند. به این ترتیب ضمن مشخص شدن تاثیر مثبت کاهش نسبت آب به سیمان بر پارامترهای شکست این نوع بتن، دلایل تغییر رفتار بتن هم بررسی شد. همچنین چند رابطه تجربی ارائه گردید که با استفاده از آن‌ها می‌توان تنها با محاسبه مقاومت فشاری بتن انرژی شکست اولیه، انرژی کل، نسبت انرژی‌ها به یکدیگر و چغرمگی شکست بتن را تعیین نمود. سپس با بهره‌گیری از پارامترهای شکست، خصوصیات مکانیکی بتن و به کمک روش المان محدود توسعه یافته به مدل‌سازی معکوس پرداخته شد. نتایج بیانگر دقت بالای روش المان محدود توسعه یافته در حل عددی مسائل شکست و نیز کارآئی پارامترهای محاسبه شده برای تعیین رفتار بتن‌های خودتراکم سبک در هنگام گسترش ترک می‌باشد.
متن کامل [PDF 7449 kb]   (4675 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/11/25 | پذیرش: 1397/7/2 | انتشار: 1397/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.