دوره 18، شماره 5 - ( 6-1397 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 105-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eftekhari M, Fata A, Mosavi M. Evaluation of the effects of a combined severe plastic deformation method on the hot deformation behavior of Mg-3Al-1Zn magnesium alloy. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (5) :100-105
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16081-fa.html
افتخاری محمد، فتی علی، فرجی قادر، موسوی مشهدی محمود. بررسی تاثیر یک روش تغییر شکل پلاستیکی شدید ترکیبی بر رفتار تغییر شکل گرم آلیاژ منیزیم Mg-3Al-1Zn. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (5) :100-105

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16081-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه هرمزگان ، fata@hormozgan.ac.ir
3- استادیار دانشگاه تهران
4- استاد/دانشگاه تهران
چکیده:   (3467 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش، تهیه‌ی لوله‌های جدار نازک فوق ریزدانه از جنس آلیاژ منیزیم AZ31 با داکتیلیتی بالا در دمای بالا است. بدین منظور، یک روش تغییر شکل پلاستیک شدید ترکیبی که شامل روش فشار در کانال لوله‌ای موازی زاویه‌دار یا پی‌تی‌کپ و روش اکستروژن معکوس لوله یا تی‌بی‌ای است، به کار گرفته شد. به طوری که ابتدا روش پی‌تی‌کپ بر روی نمونه‌های لوله‌ای شکل، در دمای 300°C انجام شد و سپس نمونه‌ها در دمای 300°C مورد فرآیند تی‌بی‌ای واقع شدند. بعد از انجام پی‌تی‌کپ، یک ساختار گردنبندی که شامل دانه‌های بزرگ احاطه شده با دانه‌های ریز تبلور مجدد شده بود، مشاهده گردید و میانگین اندازه دانه از 520 µm به 11.1 µm رسید. در مرحله بعد، پس از انجام تی‌بی‌ای، مشاهده شد که ساختاری فوق ریزدانه با اندازه دانه‌ی میانیگن 8.6 µm پدید آمد. پس از انجام این فرآیند ترکیبی، مقدار سختی نمونه‌ها از37 HV به69 HV افزایش یافت. مطالعات تست کشش گرم در دمای 400°C نشان‌گر وقوع تغییر طول تا شکست 181% درصد برای نمونه‌ی پی‌تی‌کپ و تی‌بی‌ای شده بود در حالی‌که همین مقدار برای نمونه‌ی خام اولیه برابر 55% درصد بود. تصاویر شکست‌نگاری اس‌ای‌ام گویای آن بودند که در نمونه‌های آزمون کشش گرم، غالبا شکست داکتیل اتفاق افتاده است که ناشی از جوانه زدن میکروفضاهای خالی و متعاقبا رشد و تداخل آن‌ها با یک‌دیگر بوده است.
متن کامل [PDF 6833 kb]   (4582 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/10/5 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1397/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.