دوره 18، شماره 4 - ( 5-1397 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 264-253 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

esmaili N, Hamed tabatabaei oreh H. Increase the stability of an articulated long vehicle by active disturbance rejection backstepping sliding mode control method. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (4) :253-264
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16834-fa.html
اسماعیلی ناصر، کاظمی رضا، طباطبایی اوره حامد. افزایش پایداری خودروی طویل مفصلی به کمک روش کنترلی حذف‌کننده اختلالات مد لغزشی بازگشتی. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (4) :253-264

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16834-fa.html


1- دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
2- دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
3- دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
چکیده:   (2976 مشاهده)
امروزه استفاده از خودروهای طویل مفصلی رو به افزایش است. از دلایل اصلی گرایش به این نوع خودروها می‌توان به استفاده از واحد‌های کشنده کمتر برای حمل دو یا چند تریلر اشاره نمود. به عبارت دیگر برای حمل مقدار بار یکسان، به جای استفاده از چند کشنده شبه‌تریلر، می‌توان از تعداد کمتری خودروی طویل مفصلی استفاده نمود.کاهش مصرف سوخت، تولید آلودگی و گاز‌های گلخانه‌ای کمتر و همچنین بکارگیری نیروی انسانی کمتر جهت هدایت خودرو برای حمل بار یکسان به نسبت خودروی مفصلی معمولی از دیگر مزایای استفاده از خودروهای طویل مفصلی می‌باشد. مشکل عمده این خودرو‌ها مانورپذیری ضعیف در سرعت پایین و عملکرد جانبی نامناسب در سرعت بالا می‌باشد، که موجب تصادف‌ها و خسارت‌های جانی و مالی می‌شود. بنابراین برای ارتقا ایمنی آن‌ها به یک سیستم کنترلی نیاز است، که عملکرد خودروهای طویل را بهبود بخشد و از ناپایداری آن‌ها جلوگیری نماید.در این پژوهش پس از استخراج و صحه گذاری مدل دینامیکی، از یک متد کنترلی جدید مبتنی بر ترکیب کنترل‌کننده‌های فعال حذف‌کننده اختلالات و مد لغزشی بازگشتی، به منظور تنظیم دینامیک سمتی خودروی طویل مفصلی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان‌گر برتری این متد جدید نسبت به کنترل کننده‌های بهینه خطی و مد لغزشی می‌باشد.
متن کامل [PDF 1915 kb]   (1445 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/10/23 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1397/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.