دوره 18، شماره 8 - ( 9-1397 )                   جلد 18 شماره 8 صفحات 100-92 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alinaghi-Maddah S M E, Hosseinipour S J, Bakhshi-Jooybari M. Optimization of the combined process of deep-drawing and gas-forming by Taguchi method for producing cubic parts from AA5083 alloy. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (8) :92-100
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16900-fa.html
علینقی مداح سیدمحمدابراهیم، حسینی پور سید جمال، بخشی جویباری محمد. بهینه‌سازی فرآیند ترکیبی کشش عمیق و شکل‌دهی با گاز به روش تاگوچی جهت تولید قطعات مکعبی از آلیاژ AA5083. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (8) :92-100

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16900-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده:   (3213 مشاهده)
آلیاژهای آلومینیوم به دلیل ویژگی‌ نسبت استحکام به چگالی بالا در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده‌اند. این آلیاژها در دمای محیط قابلیت شکل‌پذیری مناسبی ندارند و لذا در دماهای بالا شکل‌‌دهی آنها انجام می‌شود. از روش‌های شکل‌‌دهی گرم که برای آلیاژهای آلومینیوم استفاده می‌شود می‌توان به کشش عمیق گرم و شکل‌دهی داغ با گاز اشاره نمود. این دو روش هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در این پژوهش یک فرآیند شکل‌دهی ترکیبی شامل کشش عمیق گرم و شکل‌دهی داغ با گاز1 مورد استفاده قرار گرفته است. در این فرآیند در مرحله اول با استفاده از کشش عمیق گرم پیش فرم ایجاد شده و در مرحله دوم به کمک شکل‌دهی داغ با گاز قطعه نهایی تولید می‌شود. هدف از این پژوهش ،بهینه‌سازی سطوح پارامترهای اصلی فرآیند برای شکل‌‌دهی قطعات مکعبی از جنس ورق آلیاژ آلومینیوم 5083 می‌باشد. این پارامترها شامل دما و نیروی ورقگیر در مرحله کشش عمیق و دما و فشار گاز اعمالی در مرحله شکل‌دهی با گاز می‌باشند. بهترین سطوح پارامترهای فرآیند، با استفاده از روش طراحی آزمایشات تاگوچی انتخاب گردید. نتایج نشان می‌دهد که در دمای 350 درجه سانتی‌گراد و نیروی ورقگیر 1000 نیوتن برای کشش عمیق و همچنین دمای 485 درجه سانتی‌گراد و فشار 0.6 مگاپاسکال برای مرحله شکل‌دهی با گاز می‌توان به کمترین میزان نازک شدگی در قطعه دست پیدا کرد. در این شرایط حداکثر نازک شدگی 22 درصد بدست آمده است.
متن کامل [PDF 4954 kb]   (3575 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/11/13 | پذیرش: 1397/7/3 | انتشار: 1397/7/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.