دوره 18، شماره 8 - ( 9-1397 )                   جلد 18 شماره 8 صفحات 201-193 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefizadeh Dibazar S, Salehi G, Sharifi S M H, Eshagh Nimvari M. Thermo-economic optimization of Regenerative Organic Rankine Cycle for Low grade Waste Heat Recovery using Genetic algorithm. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (8) :193-201
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-17152-fa.html
یوسفی زاده دیبازر شهاب، صالحی غلامرضا، شریفی سیدمحمدحسین، اسحق نیموری مجید. بهینه‌سازی و تحلیل ترمواکونومیک سیکل‌های رنکین آلی با زیرکش(RORC) برای بازیابی حرارت اتلافی دما پایین با استفاده از الگوریتم ژنتیک. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (8) :193-201

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-17152-fa.html


1- مهندسی سیستم های انرژی، دانشگاه صنعت نفت، محمود آباد، ایران
2- دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل
چکیده:   (3103 مشاهده)
مدیریت گرمای اتلافی در صنایع سنگین بهره‌وری در این حوزه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. سیکل رنکین آلی به عنوان یک تکنولوژی مناسب جهت بازیافت حرارت اتلافی و تولید الکتریسیته برای منابع گرمایی با دماهای متوسط و پایین معرفی شده است. عملکرد سیکل رنکین آلی همانند سیکل رنکین معمولی می‌باشد با این تفاوت که از سیال ارگانیک با دمای جوش کم جهت بازیابی از منابع دارای دمای پایین‌تر استفاده می‌شود. در این مقاله سیکل پایه رنکین آلی (BORC) و دو سیکل رنکین آلی با زیرکش (DRORC,SRORC)، برای 5 سیال مختلف مورد تحلیل انرژی و اکسرژی قرار گرفته و در ادامه تحلیل ترمواکونومیکی و بهینه‌سازی سیکل‌های اشاره شده توسط الگوریتم ژنتیک برای منبع گرمایی با شرایط ثابت انجام گرفته است. نتایج نشان می‌دهد از بین سیال های موجود، R113بهترین عملکرد را دارا می‌باشد. مقدار فشار و دمای بهینه ورودی توربین، در مقایسه با حالتی که تنها بازده اکسرژی در نظر گرفته می‌شود کاهش می یابد. با تغییر سیکل ساده به سیکل دارای یک زیرکش در حدود12.5% و از سیکل ساده به سیکل دارای دو زیرکش حدود 18.75% تغییر در مقدار هزینه مخصوص تولید توان مشاهده می‌شود. با افزایش درجه فوق‌گرم ورودی توربین نیز مقدار هزینه مخصوص تولید توان افزایش و بازده اکسرژی سیستم کاهش می‌یابند.
متن کامل [PDF 3408 kb]   (3576 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/11/27 | پذیرش: 1397/7/3 | انتشار: 1397/7/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.