دوره 19، شماره 4 - ( فروردین 1398 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 823-815 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezanizadeh M, Faramarzi S. Experimental Investigation of Dust Influences on the Airplanes Sound Pressure Emission. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (4) :815-823
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-18440-fa.html
رمضانی‌زاده مهدی، فرامرزی سامان. مطالعه تجربی اثرات غلظت ریزگردها بر شدت صوت منتشرشده از هواپیماها. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (4) :815-823

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-18440-fa.html


1- گروه پیش‌برنده‌های هوایی، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
چکیده:   (14623 مشاهده)
صدای منتشرشده از هواپیماها، کاربردهای فراوانی همچون تعیین موقعیت، تعیین کلاس و عیب‌یابی آنها دارد. بنابراین بررسی عوامل تاثیرگذار بر صدای انواع هواپیماها دارای اهمیت قابل توجهی است. در سال‌های اخیر، آلودگی ناشی از ریزگردها در تمامی شهرهای ایران رو به افزایش است. در تحقیقات گذشته، تاثیر تمامی متغیرهای دما، فشار و درصد رطوبت بر انتشار صوت مورد بررسی قرار گرفته است اما تاکنون تاثیر وجود ریزگردها بر میرایی محیط بررسی نشده است. اندازه‌گیری‌های صوتی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برای شش نوع هواپیما شامل هواپیماهای ایرباس ۳۲۰، ۳۱۹ و ۳۲۱، بوئینگ ۷۴۷ و ۷۷۷ و امبرائر ۱۹۰ در شرایط مختلف جوّی توسط ۳میکروفون حساس در فاصله ۹۵۰متری باند پرواز انجام شده است. دما در محدوده C°۴۰-۲۰ و درصد رطوبت نسبی ۲ الی ۳۴% بوده است. در مرحله اول، نتایج حاصل از تغییرات پارامترهای دما و رطوبت نسبی با نتایج معتبر مقایسه و اعتبارسنجی شده است. در این تحقیق، متغیر جدید  برای بررسی تاثیر وجود ریزگردها معرفی شده است که عبارت از اختلاف تراز شدت صوت محاسبه‌شده تئوری بدون وجود ریزگردها و تراز شدت صوت اندازه‌گیری‌شده به‌ازای یک میکروگرم بر متر مکعب افزایش غلظت ریزگردها در محیط است. کمترین مقدار ضریب میرایی محیط ناشی از وجود ریزگردها مربوط به هواپیمای ایرباس ۳۲۰ (۰.۰۱۲۰۲) و بیشترین آن برای هواپیمای امبرائر ۱۹۰ (۰.۰۱۵۴) است. نهایتاً اینکه افزایش غلظت ریزگردها (۱۰PM و ۲.۵PM) موجب افزایش میرایی محیط شده و شدت صوت اندازه‌گیری‌شده کاهش پیدا می‌کند.
متن کامل [PDF 623 kb]   (3373 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: جریان صوتی
دریافت: 1397/1/15 | پذیرش: 1397/8/20 | انتشار: 1398/1/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.