دوره 17، شماره 4 - ( 4-1396 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 452-443 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی
2- هیات علمی دانشگاه فردوسی - گروه مکانیک
چکیده:   (3730 مشاهده)
طراحی سیستم‌های شناسایی و تشخیص عیب (FDDS)، گرچه باعث پیشرفت راهبردهای کنترلی می‏شوند لیکن با چالش دخالت کنترل‌کننده در فرایند شناسایی عیب روبرو هستند. در این پژوهش، در راستای افزایش کارایی و دقت سیستم‌های عیب‌یاب در فرایند شناسایی عیوب، به شناسایی تأثیر و تعیین میزان اختلال حضور واحد کنترل‌کننده بر روی پارامترهای مؤثر و فرایند شناسایی عیوب می‌پردازد. برای دست یافتن به این مهم، روش توانمندی در شناسایی الگوی عیب ماشین‌آلات و تجهیزات مبتنی بر مدل و رفتار دینامیکی، با استفاده از محاسبات نرم ارائه‌ و بر روی سیستم تعلیق خودرو مورد آزمون قرار‏ داده است. سیستم تعلیق از قسمت‌های تأثیرگذار در ایمنی و قابلیت اطمینان خودرو می‌باشد. برای تحقیق میزان اختلال ایجادشده توسط واحد کنترل، از شبیه‌سازی سیستم تعلیق غیرفعال و فعال (با عملگر هیدرولیک) به همراه واحد کنترل استفاده شده است. نتایج آزمون‌ها (با مقادیر تصادفی) تحت شرایط متفاوت، نشان می‌دهد وجود واحد کنترل‌، بسته به میزان دقت، فرایند شناسایی عیوب را سخت‌تر و مقاومت سیستم عیب‌یاب را در برابر نویز و اغتشاشات به‌مراتب کاهش می‌دهد. با توجه به نحوه تأثیرگذاری واحد کنترل در فرایند تشخیص عیوب، استفاده از راهکارهای مناسب پیشنهادشده در این پژوهش، ‏نقش مهمی در جبران اثرات نامطلوب کاهش دقت دارد. آزمون‌های فوق و بررسی فرآیند تعیین میزان اثر واحد کنترل‌کننده در شناسایی عیوب توسط برنامه عیب‌یاب که با استفاده از نرم‌افزار Matlab کدنویسی و تهیه‏‌‏‏شده، ابزار مفیدی است که اجرای ‏مراحل مختلف پژوهش و آزمون‌ها را ‏تسریع و تسهیل می‌نماید.
متن کامل [PDF 2092 kb]   (5390 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سایر......
دریافت: 1395/10/10 | پذیرش: 1395/12/27 | انتشار: 1396/2/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.