دوره 19، شماره 10 - ( مهر 1398 )                   جلد 19 شماره 10 صفحات 2550-2543 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، اصفهان، ایران
2- مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، اصفهان، ایران ، asghari@mut-es.ac.ir
چکیده:   (4026 مشاهده)
دهانه ورودی مافوق صوت، نقش کلیدی در عملکرد موتورهای هواتنفسی به ویژه موتورهای رمجت دارد. کاربرد دهانه ورودی در موتورهای رمجت این است که سرعت هوا را از جریان آزاد تا سرعتی که با سرعت شعله در دسترس در محفظه احتراق سازگار است، کاهش دهد. از اینرو طراحی دقیق و صحیح دهانه ورودی، تاثیر بسزایی بر عملکرد کل سیستم و پارامترهای اصلی موتور رمجت دارد. در کار حاضر یک دهانه ورودی تراکم خارجی متقارن محوری برای عملکرد در عدد ماخ پروازی ۳ طراحی شده است. از آنجا که رفتار جریان برای این نوع دهانه ورودی پیچیده‌تر از دهانه ورودی دوبعدی است یک برنامه کامپیوتری برای حل معادلات مربوط به گذر جریان مافوق صوت از روی مخروط و نیز ارتباط بین پارامترها و اصول و قیود طراحی دهانه ورودی متقارن محوری تدوین شده است که هندسه نهایی شامل جزییات هندسی مخروط، کلاهک دهانه و کانال زیرصوتی را به‌صورت یکپارچه به عنوان خروجی رسم می‌کند. از آنجا که نیروهای لزجت را به‌دلیل تاثیر بر الگوی شاک‌ها و جدایش جریان نمی‌توان نادیده گرفت، شبیه‌سازی و الگوی رفتار جریان لزج به‌وسیله نرم‌افزار دینامیک سیالات محاسباتی بررسی و صحت‌سنجی شده است. بدین منظور از مدل RNG K-ɛ برای مدل‌سازی اغتشاش جریان و از دقت مرتبه دوم برای گسسته‌سازی ترم جابجایی استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می‌دهد که هندسه طراحی‌شده می‌تواند الزامات عملکردی مورد نظر را برآورده سازد.
متن کامل [PDF 816 kb]   (2969 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: 1397/2/11 | پذیرش: 1398/12/4 | انتشار: 1398/7/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.