دوره 18، شماره 9 - ( 10-1397 )                   جلد 18 شماره 9 صفحات 228-217 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
چکیده:   (4340 مشاهده)
اخیراً به منظور شناسایی مشخصات دینامیکی سیستم‌های سازه‌ای، رویکرد جدیدی تحت عنوان تحلیل مودال عملیاتی مبتنی بر انتقال‌پذیری (TOMA) ارائه شده است که پارامترهای مودال سازه‌ها را با استفاده از مفهوم انتقال‌پذیری تعیین می‌کند. در رویکرد TOMA، بر خلاف روش‌های OMA که از فرض ورودی نویز سفید بهره می‌برند، هیچ فرض محدودکننده‌ای برای تحریکات ورودی در نظر گرفته نمی‌شود و پارامترهای مودال سیستم‌های سازه‌ای مبتنی بر ویژگی‌های ماتریس انتقال‌پذیری استخراج می‌گردند. روش‌های انتقال‌پذیری نیز همانند سایر روش‌های حوزه فرکانس، در شناسایی مقادیر میرایی سیستم نتایج چندان قابل قبولی ارائه نمی‌دهند. از این رو در مقاله حاضر یک روش ترکیبی جدید تحت عنوان انتقال‌پذیری طیف فوریه-تبدیل موجک (FST-WT) پیشنهاد شده است که علاوه بر تعیین فرکانس‌های طبیعی و اشکال مودی سیستم، به شناسایی دقیق مقادیر میرایی مبتنی بر ویژگی‌های تبدیل موجک نیز می‌پردازد. در این تحقیق، قابلیت روش FST-WT در شناسایی و استخراج پارامترهای مودال یک سیستم 5 درجه آزادی تحت ارتعاش آزاد، با استفاده از پاسخ‌های بدست آمده از مدل سیمولینک متلب مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور فرکانس‌ها و اشکال مودی به ترتیب از عکس مقدار تکین دوم و اولین بردار تکین چپ ماتریس انتقال‌پذیری استخراج شده و مقادیر میرایی نیز با استفاده از سیگنال‌های تک فرکانسی (ضرایب موجک) بدست آمده از تبدیل موجک، مبتنی بر معیار آنتروپی حداقل شانون تعیین گردیده‌اند. مقایسه نتایج شناسایی تطابق خوبی را با مقادیر دقیق نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 6510 kb]   (5052 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1396/7/11 | پذیرش: 1396/10/11 | انتشار: 1397/7/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.