دوره 19، شماره 12 - ( آذر 1398 )                   جلد 19 شماره 12 صفحات 2934-2927 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، moghiman@um.ac.ir
چکیده:   (3902 مشاهده)
احتراق همزمان زیست‌توده و سوخت‌های فسیلی در کوره‌های صنعتی روشی مناسب برای کاهش اثرات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت بشر، با سرمایه‌گذاری قابل قبول است. در این مقاله نتایج حاصل از شبیه‌سازی عددی احتراق همزمان کنسانتره‌های سولفیدی و سه سوخت کمکی شامل گازوئیل، نفت و زیست‌توده خاک‌اره در کوره فلش ذوب مس با هم مقایسه شده‌اند. برای مدل‌سازی جریان آشفته و فرآیند احتراق به ترتیب از مدل‌های RNG,k-ε و تابع چگالی احتمال (pdf) استفاده شده است.  این مطالعه با هدف بررسی توزیع دمای کوره و آلاینده‌های احتراقی انجام شده است. نتایج شبیه‌سازی عددی نشان می‌دهد که دمای شعله حاصل از احتراق گازوئیل و خاک‌اره به عنوان سوخت کمکی به ترتیب بیشترین و کمترین مقدار را دارد. وجود نیتروژن در ترکیب شیمیایی خاک‌اره منجر می‌شود در احتراق زیست‌توده علی‌رغم دمای پایین شعله، کسر جرمی آلاینده‌ NOx افزایش می‌یابد. همچنین در احتراق خاک‌اره با وجود اکسیژن زیاد، مقدار تولید آلاینده‌های‌ گوگردی SO۲ در نواحی دما بالای کوره و SO۳ در نواحی دما پایین مشعل سوخت کمکی افزایش می‌یابند. زیرا SO۲ در دماهای نسبتاً بالا (K۱۲۷۳>)  و در شرایط غنی از اکسیژن و گونه SO۳ در دماهای نسبتاً پایین با وجود اکسیژن اضافی تشکیل می‌شود. مقدار تولید آلاینده CO در احتراق خاک‌اره نسبت به مقدار حاصل از احتراق گازوئیل و نفت بسیار ناچیز است.
متن کامل [PDF 844 kb]   (2057 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: احتراق
دریافت: 1397/2/11 | پذیرش: 1398/2/31 | انتشار: 1398/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.