دوره 19، شماره 1 - ( دی 1397 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 28-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghajar R, Hajimohamadi M. Determination of Stress Intensity Factor for Unequal Cracks Emanating from a Quasi-square Hole under Shear. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (1) :21-28
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-21030-fa.html
قاجار رحمت‌اله، حاجی‌محمدی مجتبی. تعیین ضریب شدت‌ تنش ترک‌های نابرابر نشات‌گرفته از سوراخ شبه‌مربعی تحت بار برشی. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 19 (1) :21-28

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-21030-fa.html


1- گروه طراحی جامدات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران ، ghajar@kntu.ac.ir
2- گروه طراحی جامدات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
چکیده:   (7915 مشاهده)
در کاربردهای مختلف صفحات نازک صنعتی، سوراخ‌هایی با اشکال مختلفی از قبیل دایروی، بیضوی و شبه‌مربعی در سازه ایجاد می‌گردد. تمرکز تنش ناشی از بارگذاری در اطراف این سوراخ‌ها، منجر به جوانه‌زنی ترک در این نواحی شده و ممکن است خطراتی را ایجاد نماید. بنابراین بررسی مساله سوراخ ترک‌دار حایز اهمیت است. در این پژوهش ضریب شدت تنش مود دوم در صفحه نامحدود حاوی سوراخ دایروی یا شبه‌مربعی که دو ترک نابرابر هم‌راستا از آن نشات گرفته، به روش تحلیلی متغیر مختلط موسخلیشویلی و نگاشت همدیس مورد بررسی قرار گرفت. برای یافتن نگاشت، انتگرال کریستفل شوارتز با نگاشت‌های ساده ترکیب می‌شود. نهایتاً یک تابع نگاشت جدید ارایه و به صورت مجموع عبارات کسری تقریب زده می‌شود. با استفاده از این تابع نگاشت تقریبی، ضریب شدت تنش با دقت بالایی محاسبه می‌گردد. سطوح ترک و سوراخ عاری از تنش هستند و صفحه تحت بارگذاری برشی خالص دوردست است. مقایسه نتایج روش تحلیلی حاضر با سایر مراجع تطابق خوبی را نشان می‌دهد. رابطه ارایه‌شده در این مقاله، برای طول ترک‌های متفاوت کاربرد دارد و ضرایب شدت تنش مود دوم را برای ترک‌های خیلی کوچک نیز با دقت بالایی محاسبه می‌نماید. نتایج نشان می‌دهد که شکل سوراخ فقط برای ترک‌های کوچک حایز اهمیت است.
متن کامل [PDF 513 kb]   (3006 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1397/2/29 | پذیرش: 1397/6/26 | انتشار: 1397/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.