دوره 15، شماره 6 - ( 6-1394 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 156-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirkandi J, Mahmoodi M, Rezvandoost M. An Experimental, Analytical and Numerical Investigation of Static Performance of an Electromotor Driven Propeller with Application in UAVs. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (6) :145-156
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-2146-fa.html
پیرکندی جاماسب، محمودی مصطفی، رضوان دوست مصطفی. بررسی تجربی، تحلیلی و عددی عملکرد استاتیکی یک موتور الکتریکی ملخی با کاربرد در یک پهپاد سبک. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (6) :145-156

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-2146-fa.html


1- استادیار-دانشگاه صنعتی مالک اشتر - مجتمع دانشگاهی هوافضا
2- عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3- دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده:   (5443 مشاهده)
به دلیل کاربردهای گسترده پهپادها، سرمایه‌گذاری روی آنها در سال‌های اخیر افزایش یافته است. ملخ به عنوان یک عامل مهم در ایجاد نیروی پیشران این وسایل پرنده بوده و بررسی عملکرد آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به این مساله در این تحقیق تلاشی برای طراحی و ساخت وسیله‌ای جهت اندازه‌گیری نیروی تراست استاتیکی چند نمونه از ملخ‌های مورد استفاده در یک موتور الکتریکی با کاربرد در یک پهپاد سبک صورت گرفت. برای این کار ابتدا یک استند برای انجام تست‌های استاتیکی موتور طراحی، تحلیل و ساخته شد و سپس عملکرد استاتیکی موتور الکتریکی اشاره شده با چند نمونه ملخ در سرعت‌های دورانی‌ مختلف اندازه گیری شده و با نتایج عددی و تحلیلی مقایسه گردید. در ادامه به منظور اعتبارسنجی نتایج، عملکرد یکی از ملخ‌های بررسی شده با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی مبتنی بر مدل توربولانسی k-ε،RNG به صورت عددی تحلیل گردید. مقایسه نتایج عددی، تحلیلی و تجربی برای ملخ مذکور حاکی از تطابق مناسب و صحت تست‌های تجربی انجام شده می‌باشد. نتایج بدست آمده بیانگر این مساله می‌باشد که در بهترین حالت اختلاف میان نتایج تحلیلی و تجربی حدود 4/0%، نتایج تجربی و عددی 3/0% و نتایج تحلیلی و عددی نیز در حدود 23/1 % برآورد می‌گردد. همچنین در محدوده تغییرات سرعت دورانی در اکثر موارد اختلاف میان نتایج تجربی و عددی کمتر از 10 % است که این موضوع حاکی از تطابق قابل قبول نتایج و نیز نشان‌دهنده صحت روش عددی به کار رفته و همچنین ساز وکار انجام گرفته در تست‌های تجربی است.
متن کامل [PDF 1214 kb]   (6081 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: 1393/12/1 | پذیرش: 1394/1/8 | انتشار: 1394/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.