دوره 17، شماره 3 - ( 3-1396 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 186-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجو کارشناسی ارشد/دانشگاه علم و صنعت ایران
2- دانشگاه علم و صنعت ایران
3- دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (4502 مشاهده)
با توجه به اثرات مخرب محیط‌زیستی مصرف سوخت‌های فسیلی، تحقیقات بسیاری برای انتخاب سوخت جایگزین با آلایندگی کمتر و منابع پایدار انجام شده است. در این بین هیدروژن یکی از برجسته‌ترین سوخت‌های جایگزین به شمار می‌رود زیرا مشخصه‌های احتراقی آن شبیه سوخت‌های فسیلی است و از طرف دیگر در دسته‌ی سوخت‌های پاک و تجدیدپذیر قرار گرفته است. در این مقاله به شبیه‌سازی احتراق دیزل – هیدروژن در موتور دیزل سنگین در حالت بار کامل و در سرعت rpm1600 پرداخته شده است. تمام مشخصه‌های موتور نظیر سرعت، زاویه پاشش، مدت پاشش و انرژی ورودی در شبیه‌سازی ثابت در نظر گرفته شده است. پارامتر متغیر، نسبت جرم یا انرژی هیدروژن به دیزل می‌باشد. هیدروژن به نسبت انرژی ورودی دیزل از 0% (دیزل خالص) تا 70% (70% انرژی ورودی هیدروژن و 30% انرژی از سوخت دیزل تامین می‌شود) تغییر داده شده است. نتایج شبیه‌سازی نشان دهنده آن است که در بهترین حالت جایگزینی هیدروژن به جای دیزل، آلاینده‎های اکسیدهای نیتروژن، دی‌اکسیدکربن، هیدروکربن نسوخته، دوده و مونواکسیدکربن به ترتیب به میزان 8%، 14%. 54%، 14%، 70% کاهش خواهند یافت. تاثیر این جایگزینی بر عملکرد موتور نیز کاهش 2.8% راندمان اندیکاتوری است. جایگزینی هیدروژن به جای دیزل منجر به تاخیر در شروع احتراق و رشد نرخ افزایش فشار و افزایش حرارت آزاد شده خواهد شد، ولی این افزایش فشار منجر به پدیده کوبش نخواهد گردید.
متن کامل [PDF 1449 kb]   (6161 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: موتور درون سوز
دریافت: 1395/10/13 | پذیرش: 1395/11/18 | انتشار: 1395/12/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.