دوره 19، شماره 3 - ( اسفند 1397 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 576-569 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani S, Heidary S, Navidbakhsh M, Alizadeh M. Analytical Tow-Dimensional Modeling of Blood Flow in a Balloon with Periodic Inflation and Deflation; Application in Intra- and Extra-Aortic Cardiac Assist Devices. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (3) :569-576
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-22689-fa.html
رحمانی شاهرخ، حیدری سیدحمیدرضا، نویدبخش مهدی، علیزاده منصور. حل تحلیلی جریان دوبعدی خون در بالن با باز و بسته‌شدن به‌‌صورت متناوب، کاربرد در دستگاه‌های کمک‌قلبی داخل و خارج آئورتی. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 19 (3) :569-576

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-22689-fa.html


1- گروه بیومکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم‌ و‌ صنعت ایران، تهران، ایران
2- گروه بیومکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم‌ و‌ صنعت ایران، تهران، ایران ، mnavid@iust.ac.ir
چکیده:   (7361 مشاهده)
هدف این مقاله مطالعه و بررسی پارامترهای همودینامیک خون مانند سرعت‌های شعاعی و طولی، تغییرات فشار و تنش برشی دیواره در یک بالن با یک طرف بسته است. کاربرد این تحقیق در دستگاه کمک‌قلبی داخل آئورتی (مثلا آویسنا) یا خارج آئورتی همراه با بالن است که به‌صورت متناوب باز و بسته می‌شود است. باز و بسته‌شدن این بالن باعث افزایش انرژی خون و پمپاژ بهتر آن به سمت سیستم خون‌رسانی بدن می‌شود. مساله به‌صورت مدل دوبعدی با تقارن محوری و به‌صورت حل تحلیلی برای رگ آئورت بررسی می‌شود. تحقیق پیش رو ادامه‌ حل عددی دستگاه کمک‌قلبی داخل و خارجی آئورتی در مقالات گذشته‌ نویسندگان حاضر به‌صورت تحلیلی و دو بعدی را نشان می‌دهد. نتایج نشان می‌دهند که سرعت طولی جریان خون با حرکت از ابتدا یعنی طرف بسته به سمت انتهای بالن افزایش می‌یابد. در یک زمان معین با حرکت از دیواره‌های بالن به سمت مرکز بالن، سرعت شعاعی خون کاهش می‌یابد که مبین سرعت نزدیک به صفر جریان خون در مرکز بالون است. هرچه به سمت انتهای بالن نزدیک می‌شویم فشار در طول بالن کاهش می‌یابد. اگرچه تنش برشی دیواره با کوچک‌شدن بالن افزایش می‌یابد اما مقدار متوسط آن از مقدار تنش برشی دیواره در حالت طبیعی در رگ آئورت کمتر است که می‌تواند بیان‌کننده این مطلب باشد که ماده انتخاب‌شده برای جنس بالن، برای استفاده در طرح دستگاه کمک‌قلبی مناسب است.
متن کامل [PDF 774 kb]   (2542 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: بیومکانیک
دریافت: 1397/4/12 | پذیرش: 1397/8/2 | انتشار: 1397/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.