دوره 19، شماره 3 - ( اسفند 1397 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 576-569 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه بیومکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم‌ و‌ صنعت ایران، تهران، ایران
2- گروه بیومکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم‌ و‌ صنعت ایران، تهران، ایران ، mnavid@iust.ac.ir
چکیده:   (7362 مشاهده)
هدف این مقاله مطالعه و بررسی پارامترهای همودینامیک خون مانند سرعت‌های شعاعی و طولی، تغییرات فشار و تنش برشی دیواره در یک بالن با یک طرف بسته است. کاربرد این تحقیق در دستگاه کمک‌قلبی داخل آئورتی (مثلا آویسنا) یا خارج آئورتی همراه با بالن است که به‌صورت متناوب باز و بسته می‌شود است. باز و بسته‌شدن این بالن باعث افزایش انرژی خون و پمپاژ بهتر آن به سمت سیستم خون‌رسانی بدن می‌شود. مساله به‌صورت مدل دوبعدی با تقارن محوری و به‌صورت حل تحلیلی برای رگ آئورت بررسی می‌شود. تحقیق پیش رو ادامه‌ حل عددی دستگاه کمک‌قلبی داخل و خارجی آئورتی در مقالات گذشته‌ نویسندگان حاضر به‌صورت تحلیلی و دو بعدی را نشان می‌دهد. نتایج نشان می‌دهند که سرعت طولی جریان خون با حرکت از ابتدا یعنی طرف بسته به سمت انتهای بالن افزایش می‌یابد. در یک زمان معین با حرکت از دیواره‌های بالن به سمت مرکز بالن، سرعت شعاعی خون کاهش می‌یابد که مبین سرعت نزدیک به صفر جریان خون در مرکز بالون است. هرچه به سمت انتهای بالن نزدیک می‌شویم فشار در طول بالن کاهش می‌یابد. اگرچه تنش برشی دیواره با کوچک‌شدن بالن افزایش می‌یابد اما مقدار متوسط آن از مقدار تنش برشی دیواره در حالت طبیعی در رگ آئورت کمتر است که می‌تواند بیان‌کننده این مطلب باشد که ماده انتخاب‌شده برای جنس بالن، برای استفاده در طرح دستگاه کمک‌قلبی مناسب است.
متن کامل [PDF 774 kb]   (2545 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: بیومکانیک
دریافت: 1397/4/12 | پذیرش: 1397/8/2 | انتشار: 1397/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.